Knowledge base

5 Manieren om onderzoek te doen voor conversie-optimalisatie

Onderzoek doen voor conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie bestaat in de basis uit twee onderdelen, namelijk drempels weghalen en verleiden. Er zijn wat algemene tips om deze twee zaken op de juiste manier op te pakken. Waar bij jouw website de pijnpunten en de kansen liggen, is echter erg afhankelijk van hoe die specifieke website in elkaar steekt. In deze blog leg ik daarom niet uit wat algemene tips voor conversie-optimalisatie zijn, maar juist hoe je erachter komt waar zich binnen jouw website pijnpunten en/of kansen bevinden.

 

1. Google Analytics data analyseren

Als het goed is, zorg je ervoor dat de prestaties van je website inzichtelijk zijn in een tool als Google Analytics. Zo niet, dan raad ik dit ten zeerste aan! In Google Analytics kun je niet alleen zien welke pagina’s het meest bezocht worden, maar ook onder andere hoe vaak je ingestelde doelen behaald worden, welke paden het vaakst afgelegd worden en waar de meeste bezoekers afhaken in de conversiefunnel. Voor conversie-optimalisatie biedt dit veel mogelijkheden om inzichten op te doen. Als je een e-commerce website hebt, kun je bijvoorbeeld ook nog zien hoe vaak je producten aan het winkelmandje toegevoegd worden, maar uiteindelijk niet gekocht worden. Komt dit veel voor, dan is dat mogelijk een indicatie dat je winkelmandje niet duidelijk genoeg zichtbaar is.

 

google-analytics-onderzoek-cro

 

2. Heatmaps & recordings analyseren

Met Google Analytics is erg veel mogelijk, maar toch zijn er wat beperkingen. Zo krijg je er geen beschikking mee tot heatmaps en recordings. Gelukkig zijn er wat tools die juist daarvoor bedoeld zijn. Denk hierbij aan tools als Hotjar en Mouseflow. Door middel van heatmaps kun je zien waar websitebezoekers klikken op je pagina’s en door recordings te verzamelen kun je letterlijk meekijken tijdens websitebezoeken die plaatsgevonden hebben. Met de voor jou geschikte tool kun je zo gemakkelijk zien of er bijvoorbeeld wel genoeg op je belangrijkste call-to-action button geklikt wordt. Zo niet, dan zal dit een negatief effect hebben op je conversiepercentage.

 

heatmaps-onderzoek-cro

 

3. Feedback verkrijgen

Een groot voordeel van online marketing ten opzichte van traditionele marketing, is dat je erg veel data kunt verzamelen over je (potentiële) klanten. Hierbij moet niet vergeten worden dat niet alleen kwantitatieve data, maar ook kwalitatieve data erg nuttig is. Als de klantenservice van jouw bedrijf bijvoorbeeld vaak dezelfde vragen gesteld krijgt, dan is het goed om ervoor te zorgen dat mensen die vraag niet meer hoeven te stellen. Dit maakt de drempel tot converteren gelijk een stuk lager. Feedback kan dus vanuit je (potentiële) klanten komen, maar je kunt ze andersom ook zelf vragen stellen. Ook hiervoor kan een tool als Hotjar of Visual Website Optimizer gebruikt worden. Je kunt dan bijvoorbeeld de vraag “Is er iets wat je ervan weerhoudt om een aankoop te voltooien?” voorleggen in een kleine pop-up, wanneer er meer dan vier pagina’s bekeken zijn.

 

feedback-onderzoek-cro

 

4. Kennis van psychologie opdoen

Om ideeën voor conversie-optimalisatie op te doen, komt het erg goed van pas om kennis te hebben van hoe mensen psychologisch in elkaar zitten. Daardoor wordt het gemakkelijker om in te spelen op waar jouw specifieke websitebezoekers behoefte aan hebben in elke stap van de conversiefunnel. Zorg dat websitebezoekers converteren door hun aandacht te trekken, ze betrokken te houden en ze uiteindelijk op te roepen tot actie. Enkele tactieken die je hiervoor kunt gebruiken, heb ik al behandeld in mijn vorige blogs: De 7 overtuigingsprincipes van Cialdini toepassen binnen online marketing en 10 Principes uit de psychologie voor een hoger conversiepercentage op je website. Lees die zeker ook nog even als je hier meer over wil weten! Je kunt natuurlijk ook andere blogs en artikelen lezen en Google Scholar gebruiken om meer te leren over psychologische theorieën.

 

psychologie-onderzoek-cro

 

5. Website scan (laten) uitvoeren

Met genoeg kennis over zaken als design, gebruiksvriendelijkheid en psychologie, kun je zelf met een kritische blik naar je website kijken. Bekijk vooral de belangrijkste pagina’s voor conversie en je zult genoeg ideeën opdoen voor optimalisatie. Handig hierbij is om een ‘use case’ te verzinnen. Dit is een taak die je op de website moet kunnen uitvoeren, waarbij je nagaat hoe gemakkelijk je die daadwerkelijk kunt uitvoeren. Dit is vooral goed als je voor de eerste keer de website bekijkt, dus je kunt het ook door anderen laten doen. Gedurende een website scan is het belangrijk om te controleren op duidelijkheid, relevantie, wrijving, afleiding en motivatie. Ga onder andere na of je unique selling points duidelijk gecommuniceerd worden en of formulieren niet te lang zijn.

 

website-scan-onderzoek-cro

 

Met deze vijf onderzoeksvormen kun je erachter komen hoe je snel het conversiepercentage op je website kunt verhogen. Graag meer weten over een specifieke onderzoeksvorm? Laat het ons weten, we gaan er graag dieper op in!