Google Analytics

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is dé tool voor web analytics. Het is op heel veel websites geïmplementeerd, maar wordt lang niet door iedereen maximaal benut. Hierdoor blijven veel kansen liggen. Deze tool is de meest gebruikte tool voor webanalyse, omdat het gratis is en relatief makkelijk in te stellen is. Om het echt goed te implementeren, raden we aan om ook Google Tag Manager in te zetten.

Door Google Analytics in combinatie met Google Tag Manager te gebruiken, kun je eigenlijk alles op je website meetbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan het aantal klikken op buttons en hoe ver er gescrold wordt door gebruikers. Zonder Google Tag Manager kom je echter ook al een heel eind. Je kunt onder andere inzichtelijk krijgen in de volgende zaken:

    • Welke pagina’s het meest bezocht worden;
    • Vanuit welke kanalen je website het meest bezocht wordt;
    • Wat voor mensen vooral op je website aanwezig zijn;
    • Welke acties het vaakst uitgevoerd worden door websitebezoekers.

 

Webanalyse met Google Analytics

Met Google Analytics kun je dus makkelijk in de gaten houden hoe goed je website presteert. Misschien haal je bijvoorbeeld uit de data dat het conversiepercentage op bepaalde dagen een stuk lager is dan op andere. Of het kan blijken dat er vanuit de homepage amper naar een bepaalde belangrijke pagina genavigeerd wordt. De tool biedt veel kansen om zowel de gebruikerservaring als de aanpak met je online marketing kanalen te optimaliseren.

Hoe eerder je data verzamelt in Google Analytics, hoe eerder je aan de slag kan met webanalyse. Pas dan zul je echt gaan zien hoe belangrijk het gebruik van een web analytics tool is. Enkel met statistieken kan er al voor gezorgd worden dat jij meer omzet uit je website haalt. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar is het zeker niet!

Onze web analytics werkwijze

Wij voeren om de zoveel tijd een Google Analytics analyse uit, zodat we consistent verbeterpunten en kansen blijven vinden voor onze klanten. Ook maken we een dashboard voor je aan. Daardoor hoef je zelf amper kennis van Google Analytics te hebben en kun je toch zien hoe de resultaten ervoor staan. Klinkt dit je allemaal wel goed in de oren?