Knowledge base

Aan het werk met Google for Jobs

Google for Jobs

Google is nog altijd aan het uitbreiden op het gebied van zoekmogelijkheden. Je kunt ondertussen onder andere specifiek zoeken naar afbeeldingen, boeken, locaties, nieuwsberichten en vluchten. Voor het zoeken naar een baan wordt echter nog vaak gebruikgemaakt van Indeed of Monsterboard, maar hier komt misschien verandering in.

 

Wat houdt Google for Jobs in?

Al jaren is Google de meest gebruikte zoekmachine. Je kunt via Google ook zoeken naar vacatures. Je zult dan nagenoeg altijd gelijk zoekresultaten voor Indeed, Monsterboard, Nationale Vacaturebank, etc. tegenkomen. Vanuit die vacaturesites is het makkelijk om je zoekopdracht verder te specificeren, bijvoorbeeld voor salaris, locatie of dienstverband.

In andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, is Google for Jobs echter al gelanceerd. Het zou binnen enkele maanden ook in Nederland geïntroduceerd moeten worden. Met Google for Jobs krijgen vacatures hun eigen blok in de SERP (Search Engine Results Page). Dit blok wordt onder de advertenties vertoond, maar boven de organische resultaten.

Binnen het blok kunnen gemakkelijk dezelfde filters toegepast worden als op de vacaturesites. Ook in Google for Jobs worden vacatures vanuit bijvoorbeeld Indeed getoond, maar zo hoef je minder tijd op die vacaturesites te besteden, wat uiteindelijk voordelig voor Google kan zijn. Bovendien worden vacatures vanuit sites van bedrijven zelf boven vacatures van vacaturesites getoond.

 

Wat zijn de gevolgen?

Bedrijven hoeven hun vacatures in de toekomst misschien niet eens meer op vacaturesites te plaatsen als er genoeg aanmeldingen van kandidaten via Google for Jobs binnenkomen. Hiervoor moeten er echter wel genoeg mensen bekend mee zijn. Dit kan nog even duren. De lancering in andere landen heeft namelijk tot nu toe geen grote impact gehad.

Het kan dus gesteld worden dat Google de concurrentie nu aangaat met vacaturesites als Indeed. Bedrijven krijgen ook de mogelijkheid om met hun vacatures eindelijk organisch boven de grote vacaturesites te ranken. Hierbij wordt branding weer belangrijker. Tegenover Indeed of Monsterboard, verschijnt je eigen bedrijf prominenter in de zoekresultaten.

 

google-jobs

 

Hoe bereid je je erop voor?

Er dienen twee aspecten opgepakt te worden voor een goede voorbereiding op Google for Jobs. Er is het tekstuele aspect en het technische aspect. Door op de juiste manier met beide aspecten om te gaan, loop je niet het risico om zichtbaarheid van je vacatures mis te lopen. Gelukkig kun je gratis je vacatures in Google for Jobs laten plaatsen. Er moet alleen gezorgd worden voor goede SEO (Search Engine Optimization).

Google rekent vacatures af op transparantie en kwaliteit van tekst. Zorg er dus voor dat dit in orde is. Schrijf verder voor zoekopdrachten, niet voor marketingdoeleinden. Titels van vacatures moeten duidelijk zijn in plaats van opvallen, anders zal een titel niet snel overeenkomen met de zoekopdrachten van mensen. Ook laat Google for Jobs de eerste 5 tot 25 regels van een vacaturetekst zien, dus het is aan te raden om een goede intro te schrijven.

Dan is er ook nog het technische aspect. Om überhaupt in Google for Jobs vertoond te worden, dient een vacature zogenaamde structured data te bevatten. Dit houdt in dat de vacature bepaalde gegevens in de code van de vacaturepagina bevat. De richtlijnen voor die gegevens zijn erg duidelijk: Geef de vacatureomschrijving, bedrijfsnaam, locatie, datum en het salaris op. Aan de hand van deze data wordt het filteren van vacatures voor potentiële kandidaten mogelijk gemaakt.

Voor de implementatie van structured data op je website kan de webbouwer ingeschakeld worden. Bepaalde ATS’en (Applicant Tracking Systems), zoals Recruitee, lijken al klaar te zijn voor Google for Jobs. Vacatures worden ook daar automatisch op geplaatst. Heb je vragen over de Google Jobs? Laat het ons zeker weten!