Adverteren op Google kosten

Ben jij ook benieuwd naar de kosten van adverteren op Google? Adverteren op Google kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Je kunt in principe al adverteren met een budget van 1 euro per dag. Een budget van 1 euro per dag is wel erg beperkt, want in sommige branches kun je hier nog niet één klik per dag voor behalen.

In Google Ads betaal je per klik. Als jouw advertentie vertoond wordt, maar er wordt niet op geklikt kost het dus niks. Je betaalt pas als er daadwerkelijk iemand op klikt.

Wat je betaalt, wordt de CPC (cost per click) genoemd. Hoe groot deze is hangt van meerdere factoren af.

Het berekenen van de CPC om de kosten van Google te berekenen

De kosten van adverteren op Google en de gemiddelde CPC worden bepaald aan de hand van het ingesteld max. CPC bod en de kwaliteitsscore.

Ten eerste heb je dus het maximale CPC bod om de kosten van adverteren op Google te berekenen. Dit is het bedrag dat je maximaal aan de klik wilt uitgeven. Bij handmatige CPC kun jij dit voor ieder zoekwoord zelf handmatig instellen. Bij automatische biedstrategieën bepaalt Google welk bod op dit moment het beste is.

Op welke positie jij komt en wat de kosten van adverteren op Google zijn wordt echter niet alleen bepaald door het bod. De kwaliteitsscore wordt hierin meegenomen. Dit is een score van 1 t/m 10 die aan een zoekwoord wordt toegekend door Google. Deze score wordt berekend aan de hand van de prestaties op het gebied van de verwachte CTR, de advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina. 

Door de maximale CPC en de kwaliteitsscore met elkaar te vermenigvuldigen berekent Google de Ad Rank. Zo kun jij toch hoger vertoond worden dan een concurrent die minder biedt als jij een betere kwaliteitsscore hebt.

De kosten van adverteren op Google hangen dus van vele zaken af, en zijn niet in één oogopslag te berekenen.

UX-onderzoek Effecty

Wat zijn de nu kosten per maand voor het adverteren op Google?

Jij wilt natuurlijk weten wat je per maand kwijt gaat zijn aan het adverteren op Google. Dit is afhankelijk van meerdere factoren.

Jouw branche bepaalt de kosten van adverteren op Google

Ten eerste is dit heel erg afhankelijk voor de branche waarin jij actief bent. In sommige branches is adverteren nu eenmaal een stuk duurder door de hoge concurrentie en zijn de kosten van adverteren op Google dus een stuk hoger. Voor verzekeringen, advocatuur en marketing zijn de gemiddelde CPC’s bijvoorbeeld erg hoog.

Wil je een goede indicatie? Dan kun je op zoek naar de benchmark cijfers of kun je kijken in de Google Ads Keywordplanner. Hier staat ook altijd een indicatie van de CPC’s.

Jouw zoekwoorden en hun zoekvolume bepalen de kosten van adverteren op Google

Daarnaast is het aantal zoekwoorden en het zoekvolume natuurlijk ook erg bepalend voor de hoogte van de kosten van adverteren op Google en het budget dat je nodig gaat hebben. Het gemiddelde zoekvolume per maand kun je vinden in de KeyWordplanner van Google Ads. Waar je je bij SEO vooral wilt focussen op zoekwoorden met meer zoekvolume, is het voor Google Ads geen probleem als er maar gemiddeld 10 keer per maand op gezocht wordt. Het is zelfs niet erg om een paar zoekwoorden met laag zoekvolume (minder dan 10 keer per maand) in je account te hebben staan. Als er niemand op zoekt, dan kost het ook niks als erop geklikt wordt.

Hoe meer zoekwoorden jij in je campagne op wilt nemen, hoe meer budget je nodig zult hebben.

Wil jij dus beginnen met een bescheiden budget van bijvoorbeeld 5 Euro per dag? Kies dan een beperkt aantal zoekwoorden waar jij mee wilt beginnen. Als je merkt dat je meer business uit Google Ads binnenhaalt kun je meer zoekwoorden toevoegen en je budget opschroeven.

Waar moet ik rekening mee houden bij adverteren op Google?

Belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat het belangrijk is om goed na te denken over op welke zoekwoorden je wel en niet wilt adverteren op Google. Als op heel veel zoekwoorden zichtbaar wilt zijn zal je ook veel budget nodig hebben. Belangrijk is daarom te focussen op jouw belangrijkste producten of diensten.  

Daarnaast speelt natuurlijk de locatietargeting waarin je adverteert ook een belangrijke rol. Adverteer jij slechts lokaal, dan zullen de kosten van adverteren op Google lager zijn met hetzelfde aantal zoekwoorden dan dat je regionaal of zelfs nationaal adverteert.

Wat kost adverteren op Google?

Concreet kan er dus op dit moment geen antwoord gegeven worden op hoeveel het kost om te adverteren op Google. Dit hangt van verschillende factoren af. Over het algemeen moet wel minimaal een budget van 10 Euro per dag aangehouden worden.

Wil jij beginnen met adverteren op Google en wil je graag hulp of advies in het opzetten van je campagne? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!