Data & Analytics

Alles over Google Analytics 4

Wat verandert er in de nieuwe versie van Google Analytics?

Google staat bekend als een bedrijf dat constant probeert om nieuwe technologieën en ontwikkelingen door te voeren binnen haar producten en diensten. Denk hierbij aan artificial intelligence en machine learning, om maar twee voorbeelden te noemen. Deze keer hebben ze waarschijnlijk de meest gebruikte Google tool door marketeers op de schop gegooid. Zeg maar dag tegen Universal Analytics en zeg hallo tegen Google Analytics 4!

Betere inzichten voor een betere ROI

Een onderzoek dat is uitgevoerd door Google heeft aangetoond dat voor marketeers het verbeteren van hun data en analytics een topprioriteit is. Dit is een van de redenen dat Google aan de slag is gegaan met het verder ontwikkelen van Google Analytics. Deze nieuwe Analytics geeft nieuwe, betere inzichten zodat jij klaar bent voor hetgeen dat gaat komen. Door het toepassen van Google’s geavanceerde machine learning modellen kan Google Anlaytics 4 automatisch significatante trends ontdekken in de data, zoals een stijging in de vraag naar een bepaald product door nieuwe consumentenbehoeftes. Ook gaat Google waar mogelijk de kans op verloop voorspellen en laten ze zien wat de potentiële omzet van een bepaalde doelgroep kan zijn. Aan de hand van deze voorspellingen kun je het marketingbudget spenderen aan de juiste doelgroep én kun je aan de hand van diepgaande analyses begrijpen wat deze doelgroep ‘beter’ maakt dan de andere.

Google zou Google niet zijn als ze deze nieuwe ontwikkeling combineren met andere Google producten. Maak je gebruik van Google Ads? Dan is het mogelijk om doelgroepen te creëren vanuit Google Analytics om zo voor een betere ervaring te zorgen. Aan de hand van deze doelgroepen kan er gewerkt worden aan het verbeteren van de ROI, wat uiteindelijk een belangrijke maatstaf is voor marketeers.

Google Analytics App + Web property

Google Analytics 4 is gebaseerd op een al bestaande property binnen Google Analytics, namelijk Google Analytics App + Web property. Het is dan ook meer dan logisch dat de nieuwe versie van Google Analytics een geavanceerde koppeling tussen App en Web bevat. Omdat Google Anlaytics 4 zowel app- als webinteracties kan meten wordt het mogelijk om beiden te meten en naast elkaar te zetten, zodat er een beter overzicht gecreëerd kan worden tussen de resultaten van YouTube advertising, Search advertising en non-paid kanalen, zoals Google Organic. Dat betekent nog meer inzichten om jouw online marketing strategie naar een hoger level te tillen!

Nieuwe manier van meten

Het meten in sessies en gebruikers is ook verleden tijd. Google Analytics gaat zich meer focussen op consumer-centric measurement. Er gaat meer gemeten worden vanuit gebeurtenissen en interacties van bezoekers, in plaats van het aantal bezoekers en sessies. Een voorbeeld hiervan is het verdwijnen van de bounce rate. Waar dit eerder een belangrijke KPI was binnen Google Analytics, gaan we hier nu een nieuwe variant van zien: Engaged Sessions. Deze KPI geeft aan hoeveel van de gemeten sessies voldoen aan enkele voorwaarden om als ‘engaged session’ te tellen. De focus wordt dus verlegd naar waardevolle sessies in plaats van het aantal sessies dat niet kwalitatief genoeg was.

Effecty kantoor

Cookieless tracking

Zoals de meeste mensen niet ontgaan is, gaan third-party cookies langzamerhand verdwijnen. Met deze nieuwe versie van Google Analytics speelt Google alvast in op een wereld zonder cookies of identifiers. Het biedt een flexibelere manier van meten en in de toekomst zullen er nog features toegevoegd worden die de gaten gaan opvullen die cookieless tracking gaat achterlaten. Google Analytics blijft dus een uitstekende manier om data van jouw bezoekers en klanten te verzamelen en analyseren. En dát is nou ook net waar Google bekend om staat: relevant blijven in de tijd waarin de ene na de andere online tool uit de grond gestampt wordt.

Ga aan de slag met Google Analytics 4

Voorlopig gaat de normale Universal Analytics nog niet verdwijnen, maar wij adviseren ten zeerste om alvast aan de slag te gaan met de nieuwe versie van Analytics. Deze kan eenvoudig als extra property toegevoegd worden binnen het huidige account. Beide property’s zullen naast elkaar worden gemeten, zodat er geen data verloren gaat. Op deze pagina wordt stap voor stap uitgelegd hoe je deze nieuwe property kunt aanmaken.

Heb jij vragen over de impact die dit gaat hebben voor jouw data verzameling binnen Google Analytics? Stuur me dan gerust een mail, dan bespreken we het rustig samen.