Automation

Check: aan de slag met een whitepaper

Dit zijn onze handige tips voor het schrijven van een goede whitepaper.

Wil jij de naamsbekendheid van je organisatie vergroten? Meer waardevolle bezoekers naar jouw website trekken of potentiële leads bereiken? Een whitepaper is daarbij het perfecte hulpmiddel. Daarnaast speel je met een whitepaper in op de kennisbehoefte van jouw doelgroep, door ze te voorzien van pakkende en interessante informatie. Aan de hand van onze handige tips kun jij direct aan de slag met het schrijven van een goede whitepaper.

Leads, leads, leads.

Nog even terug, wat is een whitepaper dan precies en waarvoor is deze bedoeld? Een whitepaper is een diepgaand document dat gericht is op het informeren en overtuigen van de lezer. Oftewel, de lezer heeft een probleem en de whitepaper biedt de oplossing. Doordat de lezer geïnteresseerd is in het onderwerp, vindt hij of zij het vaak geen probleem om contactgegevens (meestal een e-mailadres) achter te laten, in ruil voor de whitepaper. Een mooie deal: de lezer interessante informatie én jij hebt een potentiële lead in je inbox, die je ook nog eens vaker e-mails kunt sturen en die uiteindelijk een klant van jou kan worden! Wil jij meer informatie over het verzamelen van leads? Mijn collega én marketing automation expert Paul vertelt je er graag meer over.

Tips voor het schrijven van een goede whitepaper:

  • Ken je doelgroep. Een whitepaper is een informatiedocument voor een specifieke groep lezers. Kortom: weet voor wie je schrijft! Haal jouw persona’s en brand story nog eens uit de kast en maak content die helemaal bij hen aansluit.
  • Zorg voor een helder onderwerp en waardevolle informatie. Het is de bedoeling dat jouw whitepaper antwoord geeft op een probleem of vraagstuk van jouw doelgroep. De lezer verwacht interessante en bruikbare informatie over het onderwerp. Een whitepaper is dus zeker niet alleen een commercieel praatje!
  • Met een duidelijk en goed geordend document straal je autoriteit uit. Zorg daarom voor een gestructureerde indeling, zodat alle informatie op een logische en overzichtelijke wijze aan bod komt. Hoe ziet een gestructureerde indeling er dan uit? Start allereerste met een prikkelende titel, waarmee je de lezer ‘over de streep’ trekt. In een pakkende inleiding zorg je er vervolgens voor dat je de aandacht grijp, prikkelt en overtuigt. Een whitepaper kan een enigszins complex document zijn, focus is daarom zeer belangrijk. Deel het onderwerp op in hoofdstukken, paragrafen en alinea’s, zodat de lezer op zoek kan gaan naar relevante informatie. Vergeet natuurlijk ook de call-to-actions niet! Eindig daarom de whitepaper met de juiste contactgegevens.
  • Een whitepaper komt het beste tot zijn recht als deze er professioneel en visueel sterk uitziet. Uiteraard helemaal passend bij jouw digital identity, inclusief foutloze en goedgeschreven teksten.
  • Maak je whitepaper helemaal SEO-proof. Zorg voor goede techniek, sterke content en gedegen linkpopulariteit. Alles voor een optimale vindbaarheid via Google.
  • Een whitepaper is géén verkoopbrochure van je product of dienst. De lezer verwacht waardevolle informatie over het onderwerp. Natuurlijk mag je tussen neus en lippen door zeker jouw expertise naar voren laten komen, maar zorg niet voor een overkill.
Een goed voorbeeld van een whitepaper zien? Download dan onze whitepaper!

Samengevat ondersteunt een whitepaper jouw sales- en marketingdoeleinden. Het zet je écht neer als een expert, zodat jouw klanten een stukje wijzer worden. Ga jij aan de slag met een whitepaper, maar kun je nog extra hulp en tips gebruiken? Wij helpen je graag: neem contact op met onze expert! Ben jij benieuwd hoe je een whitepaper kunt gebruiken in een marketing automation campagne, lees hier meer over marketing automation binnen jouw klantreis.