CRO & UX

Conversie-optimalisatie aan de hand van de piramide van Eisenberg

De piramide van Eisenberg & Conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie kan op verschillende manieren opgepakt worden. Het bestaat in de basis in ieder geval uit drempels weghalen en verleiden. Volgens Bryan Eisenberg komt het weghalen van drempels hierbij als eerst. Om de volledige hiƫrarchie bij conversie-optimalisatie in vijf lagen weer te geven, heeft hij de piramide van Eisenberg opgesteld. Deze is vergelijkbaar met de piramide van Maslow en dient dan ook op dezelfde manier gelezen te worden; van onder naar boven. Ik zal in deze blog met jullie door de volledige hiƫrarchie heenlopen.

cro-piramide-van-eisenberg

1. Functional

De onderste laag van de piramide vormt de basis. Hierbij kijk je of de website die je wil optimaliseren wel goed werkt. Als paginaā€™s niet laden of buttons niet aanklikbaar zijn, dan heeft het weinig zin je bezig te houden met het verleiden van je websitebezoekers om te converteren. Misschien vinden er veel 404 errors plaats of is het bestelproces niet te bereiken via je call-to-action buttons. Zorg er dan voor dat deze zaken allereerst opgelost worden.

2. Accessible

Als je website goed functioneert, kun je je richten op de toegankelijkheid. Het is vooral belangrijk dat je website op alle apparaten en in alle browsers op de juiste manier weergegeven wordt. Ook is onder andere aan te raden om belemmeringen voor slechtzienden weg te halen en om al je belangrijke paginaā€™s te laten indexeren in Google.

3. Usable

Nadat het met je website ook goed zit qua toegankelijkheid, kun je je richten op de gebruiksvriendelijkheid. Is je website gemakkelijk in gebruik? Als navigatie via het menu bijvoorbeeld niet eenvoudig is, dan zal er minder snel gebruik van gemaakt worden dan wanneer dit wel het geval is. Een goede tip is om ook zeker rekening te houden met de gebruiksvriendelijkheid op mobiel. Op mobiele telefoons is het scherm namelijk een stuk kleiner, waardoor het lastiger is om de juiste informatie ze vinden en om formulieren in te vullen. Je kunt de gebruiksvriendelijkheid op acht hoofdzaken controleren:

  • Herkenbaarheid
  • Structuur
  • Consistentie
  • (Minimalistisch) design
  • To the point
  • Navigatie
  • (Micro-)feedback
  • Helpfuncties

4. Intuitive

Bij de vierde laag van de piramide wordt er gekeken naar de beleving van de websitebezoekers. Het dient intuĆÆtief te zijn hoe ze het conversieproces moeten doorlopen. De volgende stap is idealiter altijd duidelijk en onzekerheden, bijvoorbeeld over verzendkosten en retourbeleid, worden weggehaald. Op dit punt probeer je echt in te spelen op de verwachtingen van je bezoekers. Kom ze hierin tegenmoet en probeer de verwachtingen het liefst te overtreffen! Wat de verwachtingen en onzekerheden van je bezoekers zijn, kun je in kaart brengen door personaā€™s op te stellen.

5. Persuasive

In de bovenste, laatste laag ga je pas kijken of de website bezoekers overtuigt om te converteren. Het kan dan wel gemakkelijk zijn voor ze om te converteren, maar waarom zouden ze dit doen? Zorg onder andere dat je unieke voordelen duidelijk zijn. De psychologie van het overtuigen speelt nu ook een grote rol. Wil je daar meer over weten? Dan raad ik aan om ook mijn blogs De 7 overtuigingsprincipes van Cialdini toepassen binnen online marketing en 10 Principes uit de psychologie voor een hoger conversiepercentage op je website te lezen.

conversie-optimalisatie-piramide-van-eisenberg

Testen wat werkt op je website voor het verhogen van je conversiepercentage doe je normaal gesproken alleen bij de bovenste twee lagen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een tool als Visual Website Optimizer of Google Optimize gebruiken. Bij de derde laag is het goed om zoveel mogelijk uit te gaan van conventies en als er zich nog drempels bevinden op je site in de onderste twee lagen, dan dien je die drempels zo snel mogelijk weg te halen.

Wil jij erachter komen waar jij je het best op kunt focussen voor conversie-optimalisatie? Neem dan contact met ons op en ik help je graag op weg! Je kunt ook zelf verschillende onderzoeksvormen inzetten om daarachter te komen. Je leest er meer over in mijn vorige blog: 5 Manieren om onderzoek te doen voor conversie-optimalisatie.