Knowledge base

De vijf seconden test

Een duidelijkere website dankzij de vijf seconden test

Als je bedrijf een eigen website heeft, dan zul je die waarschijnlijk al heel vaak gezien hebben. Hierdoor is het na een tijdje lastig om er zelf nog kritisch op te zijn en verbeterpunten te vinden. Het wordt vooral moeilijk om in te schatten hoe duidelijk de website is, maar laat dit nu juist een zeer belangrijk element zijn. Om daar toch een beeld van te krijgen, is het goed om input van anderen te ontvangen. Hierbij kan de vijf seconden test erg van pas komen.

 

Afhaken voorkomen

Mensen zijn ongeduldig. Dit geldt ook op websites. Het liefst kan er heel snel een indruk gevormd worden van elke site die bezocht wordt, zodat er meteen beslist kan worden of deze wel of niet bevalt. Is het juist lastig om een indruk te vormen? Dan zullen veel websitebezoekers zo weer weg zijn, puur om tijd te kunnen besparen. Binnen vijf seconden wil je daarom al het liefst voor een zo duidelijk mogelijke boodschap hebben gezorgd.

Vooral wat er boven de vouw op de pagina’s van je site getoond wordt, is daarom heel belangrijk. Dit is het deel van een pagina dat iedere bezoeker zal zien zonder te hoeven scrollen. Om te bepalen of de informatie die hierin gegeven wordt duidelijk genoeg is, kan aan mensen (uit de doelgroep) de vijf seconden test voorgelegd worden. Het idee daarachter is heel simpel. Laat mensen die niet bekend zijn met de site bijvoorbeeld het boven de vouw gedeelte van de homepage gedurende vijf seconden (shocker!) zien en stel daarna wat vragen hierover. Drie vragen die ik daarbij zeker kan aanraden, zijn:

  • Welk bedrijf is dit?
  • Wat biedt het bedrijf aan?
  • Welke unieke voordelen biedt het bedrijf?

 

Voordelen van de test

De zeer toegankelijke vijf seconden test hoeft maar met rond de tien personen uitgevoerd te worden. Hierdoor zul je al snel je testgroep bijeen hebben. Ook kost het opzetten en voorleggen van de test maar weinig tijd, maar je kunt er toch erg waardevolle inzichten mee opdoen. Die inzichten kun je dan gebruiken om aanpassingen door te voeren en snel nog eens dezelfde test uit te voeren. Binnen no time heb je zo verschillende varianten getoetst.

Verder hoeft de test niet op eigen locatie uitgevoerd te worden. Ook dit scheelt natuurlijk tijd en moeite. Er zijn verschillende platformen die de juiste participanten voor je zoeken tegen een bepaald tarief. Hoe duidelijker de omschrijving van je doelgroep, hoe beter de targeting en hoe meer je dus aan een test via zo’n platform zal hebben.

 

vijf seconden test

 

Algemene tips

Er zijn wat tips die ik je kan meegeven voordat je überhaupt aan de slag gaat met de vijf seconden test. Bepaalde best practices kun je het best namelijk altijd sowieso volgen, waardoor je test eerder ‘succesvol’ zal zijn. Een belangrijke tip om duidelijkheid te creëren, is bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de elementen die voor duidelijkheid zorgen wel goed zichtbaar zijn. Denk hierbij aan je logo, de titel, de ondertitel en afbeeldingen. Maakt de titel in één klap duidelijk wat je aanbiedt, maar wordt die niet binnen vijf seconden gelezen? Dan is deze misschien te lang of wordt er een te klein lettertype gebruikt.

Het liefst vallen de benoemde elementen niet alleen op, maar zijn ze ook aantrekkelijk en relevant. Ook hierdoor zal er sneller de aandacht naartoe gaan. Gebruik bijvoorbeeld gezichten van mensen in afbeeldingen. Daar kijken we namelijk van nature vaak automatisch naar. Er kan ook gebruik gemaakt worden van visuele cues, zoals pijlen, om de aandacht naar iets als een call-to-action button te laten gaan.

 

cro visual cues

 

Meer weten over het uitvoeren van een vijf seconden test of hulp daarbij nodig? Neem gerust even contact met ons op!