International

Ken jij de Duitse vakantieganger?

Duitse vakantiegangers graven diepe kuilen op de Nederlandse stranden, dragen sandalen met witte sokken, drinken bier én eten altijd de welbekende “currywurst”. Toch? Het beeld van de Duitse vakantieganger wordt in het buitenland vaak beïnvloed door dit soort stereotypen. Grappige vooronderstellingen, die vaak helemaal niet kloppen en ook niet nuttig zijn binnen online marketing. Zo is de “currywurst” zeker een populaire snelle snack, maar ook de Duitser wil deze niet ’s morgens, ’s middags en in de avond eten.

Stereotypen zijn zeker ook af en toe van toepassing, maar de behoeften van Duitse vakantiegangers zijn natuurlijk een stuk complexer. Zo wordt de interesse en houding van de Duitse doelgroep ook sterk beïnvloed door actuele trends. Het is daarom belangrijk om deze trends te blijven volgen, zodat er altijd aan de verwachting van de doelgroep wordt voldaan. In deze blog over de Duitse vakantieganger gaan wij in op de kenmerken van de Duitse vakantieganger, met als vakantiebestemming Nederland.

Lees welke ontwikkelingen belangrijk zijn, wat de Duitse vakantieganger belangrijk vindt en waarom ze kiezen voor Nederland als vakantieland!

Beschrijving van de Duitse toerist?

Duitsers houden van vakantie. Er wordt gedurende het jaar veel ruimte vrij gehouden voor een fijne vakantie. En die tijd tijdens de vakantie wordt ook steeds waardevoller door de Duitser besteed. Met 39 dagen heeft Duitsland na Slowakije de meeste vakantiedagen in Europa. Het aantal vakantiedagen in Duitsland is per regio verschillend verdeeld. Net zoals alle andere vakantiegangers geven ook Duitse vakantiegangers hun welverdiende geld graag uit op vakantie, gemiddeld is dat tussen €840 en €1100.

Flexibiliteit en vrijheid is voor hen belangrijk op vakantie. Duitsers kiezen er daarom vaak voor om met de eigen auto op vakantie te gaan. Zij kunnen dan zelf bepalen wanneer en waar ze naartoe gaan. Strand, natuur en zon is dan vaak de perfecte combinatie. Niet voor niets is de Nederlandse kust een favoriete bestemming.

Vooral de jonge Duitse vakantiegangers reizen graag op een georganiseerde en veilige manier. Ze doen er dan ook alles aan om negatieve ervaringen te voorkomen en hun reis goed te plannen. Daarnaast is 54 procent van de Duitse vakantiegangers geïnteresseerd in de duurzaamheid van een reis.

Wat vinden Duitse vakantiegangers aantrekkelijk?

Afhankelijk van de leeftijd hebben Duitse vakantieganger verschillende voorkeuren en interesses op vakantie. In Duitsland is de trend “Silver Society” steeds meer zichtbaar, dit is ook terug te zien in het koopgedrag. Deze trend laat zien dat oudere mensen steeds vaker “jeugdiger” denken en handelen dan de jongere mensen. Daarom wordt in een digitale omgeving de doelgroep steeds vaker bepaald aan de hand van levensstijlen als: waarden, houding en consumentengedrag. In plaats van te focussen op de leeftijd.

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer vakantiegangers de cultuur, geschiedenis en authentieke belevingen van de burgers in het vakantieland willen ervaren. Ze associëren zichzelf liever met de echte local. Dit geldt ook voor de Duitser! Ongeveer 70 procent van de Duitse vakantiegangers zou ook graag aan nieuwe activiteiten deelnemen en wilt echt iets beleven op vakantie.

Wereldwijd ontwikkelt zich een verandering in de houding van de consument ten opzichte van vakantie. Vakantiegangers zijn bereid aanzienlijk meer uit te geven voor een unieke ervaring op vakantie in plaats van de standaard souvenirs. Deze tendens wordt ook in Duitsland steeds duidelijker. De jonge Duitse vakantieganger is op zoek naar unieke activiteiten. Dit kan een kanotocht zijn, een mountainbiketocht door moerassen, lokaal koken of kitesurfen aan de zee. Steeds meer Duitse vakantiegangers stellen de vakantietijd op prijs. De Duitser wil zijn of haar tijd tijdens de vakantie ten volle benutten. Bijgevolg daalt het aantal Duitse vakantiegangers dat de voorkeur geeft aan een vakantie aan het strand. Ze willen sportief onderweg zijn, cultuur opsnuiven of een stedentrip maken.

Wat vindt een Duitse familie aantrekkelijk tijdens de vakantie?

Duitse gezinnen zijn actief op zoek naar vakantieparken in Nederland met veel faciliteiten en mogelijkheden. Het liefste kiezen ze dan ook voor een vijfsterren vakantiepark! Een Duits gezin, bestaande uit twee ouders en minimaal één kind, is vaak op zoek naar bijzonder goed beoordeelde vakantieparken met een hoge sterrenwaardering. De Duitse toerist wordt aanzienlijk beïnvloed door goede beoordelingen of aanbevelingen online. Ouders tussen 30 en 40 jaar genieten het liefste van de rust en de gunstige ligging direct aan de zee. Ze vinden het buitengewoon prettig om zo dicht bij het water te zijn. Een groot pluspunt is dat Nederlandse vakantieparken vaak zeer kindvriendelijk zijn. Foto’s en video’s waarin kinderen met anderen spelen en zo sociale vaardigheden ontwikkelen, worden dan ook zeer positief beoordeeld. Ouders zijn blij wanneer hun kinderen helemaal zelfstandig kunnen spelen in een moderne speeltuin en ze zelf even helemaal kunnen ontspannen.

Waarom kiezen Duitse vakantiegangers voor Nederland? 

Nederland is om verschillende redenen een geschikte vakantiebestemming voor Duitsers. Nederland heeft een geschikte combinatie van natuur, zee en strand. Bovendien kun je als vakantieganger ook nog makkelijk een bezoek brengen aan de geschiedenisrijke steden in Nederland. Het typische beeld van de grote Nederlandse steden is indrukwekkend en kenmerkend voor de Nederlandse cultuur, uit het perspectief van de Duitser. Een Nederlandse stad als Amsterdam is met zoveel verschillende nationaliteiten een van de steden met de meest verschillende richtingen in Europa.

Ook de communicatie met Nederlanders is voor veel Duitse toeristen een prettige bijkomstigheid. Vooral met Nederlanders boven de 60 is de communicatie gemakkelijk, omdat deze generatie vaak is opgegroeid met Duitse televisie. Zij spreken de Duitse taal op een hoog niveau en dat geeft in Duitsland nog steeds het beeld dat Nederlander gemiddeld goed Duits verstaan en spreken.

Bovendien genieten de vakantieparken en campings van Nederland in Duitsland een uitstekende reputatie. De vakantieparken bieden faciliteiten veel voor kinderen en bieden in vergelijking met Duitse vakantieparken veel meer voor een beleefde recreatie.

Wij worden graag jouw ideale partner in digitale marketing!

Er zijn verschillende verwachtingen van vakanties tussen Duitsers en Nederlanders. We zien binnen marketing dat er vaak maar één specifieke doelgroep wordt aangesproken. Ondanks de vele overeenkomsten zijn Nederlanders en Duitsers toch op een andere manier te overtuigen. Duitse vakantiegangers zoeken actief naar gedetailleerde informatie over wat zij kunnen verwachte tijdens de vakantie. Door de vele voordelen van jouw vakantiepark duidelijk te communiceren, zorgen we ervoor dat de Duitse klant voor jou kiest.

Als digitaal marketingbureau bouwen wij bruggen naar buitenlandse doelgroepen. Dit doen wij door onder andere een duidelijke strategie en goede content te ontwikkelen, specifiek gericht op de Duitse doelgroep. Op die manier zorgen wij ervoor dat jouw vakantiepark, hotel of camping de droombestemming wordt van Duitse vakantiegangers. Wij creëren unieke content gebaseerd op de informationelle behoefte van Duitse vakantieganger. Met een gedetailleerd beeld van de Duitse doelgroep verhogen wij samen het aantal boekingen én het aantal tevredenen klanten.

Voor de volgende bedrijven in de toeristische sector zijn wij de strategische partner: