Knowledge base

Google Tag Manager Tips – Deel 1.

Google Tag Manager Tips – Deel 1

Google Tag Manager is een online tool van Google waarin je HTML kunt injecteren in de website, zonder tussenkomst van een programmeur. Je plaatst eenmalig twee Google Tag Manager codes op elke pagina van de website. Dit is eenvoudig te doen door de eerste code in de <head> te plaatsen en de tweede code in de <body> te zetten. Daarna kun je via jouw Google Tag Manager dashboard voortaan zelf, zonder kennis van programmeren, code toevoegen aan je website. Voor alle online marketeers, met of zonder ervaring/kennis van programmeren, is Google Tag Manager echt van toegevoegde waarde.

In deze reeks van drie delen geven wij tips over hoe je nog meer uit Google Tag Manager kunt halen.

 

Tip 1: Scrolldiepte meten

Een website bestaat uit vele pagina’s, de ene langer dan de andere. Het liefst wil je dat bezoekers de pagina’s die ze bezoeken volledig bekijken, maar in werkelijkheid gebeurt dit niet zo vaak. Google Analytics biedt geen standaard mogelijkheid om te zien hoever bezoekers scrollen op bepaalde pagina’s. Met behulp van Google Tag Manager is deze mogelijkheid er wel. Het werkt als volgt:

  • Maak een nieuwe trigger ‘Scroldiepte’ en kies voor verticaal scrollen. Kies een percentage en stel in dat de trigger ingeschakeld wordt bij ‘DOM Ready’. Selecteer vervolgens ‘alle pagina’s’ als je de scroldiepte van alle pagina’s wil bijhouden. Indien je dit alleen van specifieke pagina’s wil doen vink je sommige pagina’s aan en selecteer je aan de hand van variabelen de juiste pagina’s.
  • Maak een nieuwe tag aan en kies Google Analytics als tagtype. Kies als tracking type ‘gebeurtenis’ en vul de parameters in. Bij categorie vul je ‘Scroldiepte’ in, de actie is het ingevulde percentage. Als label is het belangrijk om ‘{{Page URL}}’ te gebruiken, zodat je de scroldiepte per pagina kunt zien.

Met deze instellingen kun je binnen Google Analytics onder het kopje ‘gebeurtenissen’ per pagina zien hoe vaak bezoekers het ingestelde percentage behalen. Om een goed overzicht te krijgen stellen wij bovenstaande triggers en tags drie keer in, met drie verschillende percentages. Wij gebruiken altijd 25%, 50%,75% en 100%. Hierdoor kunnen we per pagina zien hoeveel bezoekers tot een bepaald gedeelte scrollen.

Belangrijk: aangezien sommige pagina’s heel kort zijn zullen alle drie de tags direct gevuurd worden, waardoor 100% van de bezoekers de gehele pagina ziet. Tijdens het analyseren van de resultaten is het dus belangrijk om te controleren hoe lang de pagina is.

 

Gratis stockfoto met afbeeldingen, beeld, bekijken, binnen

 

Tip 2: Contact opnemen via telefoon of mail

Binnen bepaalde branches zijn telefoontjes en mails een belangrijk onderdeel bij het genereren van leads. Het is daarom belangrijk om bij te houden hoe mensen op de website zijn gekomen, op het moment dat ze contact opnemen met jouw bedrijf. Binnen Google Ads campagnes kunnen deze contactmomenten gebruikt worden als conversie, waardoor de resultaten van deze campagnes beter bijgehouden kunnen worden. Hoe stel je dit in met Google Tag Manager?

  • Maak een nieuwe trigger ‘Klik – Alleen links’ en kies ‘Sommige klikken’. Kies de juiste variabele (deze is te achterhalen in de voorbeeldmodus) en gebruik de juiste waarde. In de meeste gevallen zal ‘Click Text – bevat – info@……… .nl’ voldoende zijn.
  • Maak een nieuwe tag aan en kies Google Analytics als tagtype. Kies als tracking type ‘gebeurtenis’ en vul de parameters in. Bij categorie vul je ‘Scroldiepte’ in, de actie is ‘e-mail’. Als label kun je ‘{{Page URL}}’ gebruiken, zodat je terug kunt kijken op welke pagina de bezoeker de actie heeft uitgevoerd. Dit heeft dus alleen zin op het moment dat de link op meerdere pagina’s staat.

De tag en trigger zijn juist ingesteld, je kunt in Google Analytics terugzien hoe vaak er op het e-mailadres geklikt is en vanaf welke pagina’s dit gebeurd is. Ditzelfde principe kan worden gebruikt voor het meten van klikken op het telefoonnummer.

 

Tip 3: Aanmelden nieuwsbrief

Bij de meeste bedrijven kunnen bezoekers zich aanmelden voor nieuwsbrief. Ook hierbij kan het zinvol zijn om bij te houden via welke manier bezoekers die zich hiervoor aanmelden op de website zijn gekomen. Dit principe werkt hetzelfde als de vorige twee tips: maak een trigger aan met de juiste achterliggende variabele en koppel deze aan een tag waarmee de aanmelding terug te zien in binnen Google Analytics.

Let op: wij raden aan om de bezoeker naar een nieuwe pagina te sturen op het moment dat diegene zich succesvol heeft aangemeld, met in de URL ‘/aanmelding-nieuwsbrief’. Hierdoor kun je eenvoudig een trigger activeren op het moment dat ‘aanmelding-nieuwsbrief’ in de URL staat.

Bovenstaande kan uiteraard ook gebruikt worden voor het downloaden van een handleiding of whitepaper.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van bovenstaande tips? Stuur mij gerust een mailtje, ik denk graag met je mee!