Hoe maak je een persona?

Voordat we een persona inzetten, is het goed om te weten hoe een persona wordt opgesteld en waar rekening mee gehouden dient te worden. Lees snel verder, dan kom je meer te weten over de aspecten die je in je achterhoofd moet houden tijdens het opstellen van een persona.

Analyseren van je doelgroep

Bij het opstellen van je persona, is het goed om informatie te vergaren over je doelgroep. Dit kan worden gedaan op verschillende manieren. Te beginnen bij het analyseren van Google Analytics, zodat je demografische gegevens van je doelgroep kunt achterhalen.

Naast Google Analytics kunnen er, om een persona te maken, ook inzichten worden opgedaan door vragen te stellen aan mensen die volgens jou tot de doelgroep behoren. Op deze manier kun je informatie verzamelen en inzichten krijgen in hoe je doelgroep momenteel denkt over de product of dienst die je momenteel aanbiedt. Tijdens deze interviews wil je de volgende informatie verkrijgen:

  • Wat vinden de mensen van je product of dienst?
  • Wat zouden de mensen verbeteren aan je product of dienst?
  • Is de prijs/kwaliteit verhouding op orde?
  • Welk probleem wordt er opgelost met je product of dienst?
  • Waarom kiezen de mensen voor jou?

In ruil voor het beantwoorden van de vragen kan je de mensen altijd stimuleren door ze iets in ruil te geven, denk hierbij aan een kortingscode of een cadeaubon.

Het samenstellen van je persona

Leuk en aardig, al die informatie die je hebt verzameld. Nu is het de vraag hoe je de verkregen informatie gaat omzetten in een persona die écht past bij je doelgroep.

Je persona moet natuurlijk alle informatie bevatten die belangrijk is om je marketingactiviteiten op af te stemmen. Dit verschilt echter per branche en daarom heeft een persona uit bijvoorbeeld de Leisure branche niet dezelfde indeling als een persona uit de B2B branche.

De verschillen in persona’s

Bij het opstellen van je persona uit de Leisure branche, is het belangrijk om te kijken naar waar de wensen en behoeften liggen rondom vrijetijdsactiviteiten. Op deze manier kan je daarop inspelen indien je dit helder in beeld hebt.

Een B2B persona heeft grotendeels dezelfde standaard informatie nodig als een Leisure persona, maar hier ligt de nadruk op andere belangrijke informatie. Een persona van een bedrijf of bedrijfseigenaar moet doelen en succesfactoren bevatten, zodat jij als bedrijf weet waar je op in kan spelen. Ook hierbij is het belangrijk om pijnpunten en frustraties in kaart te brengen, met als doel de pijnpunten aan te pakken en frustraties te vermijden.

Wij snappen dat het opstellen van een persona lastig kan zijn, al helemaal wanneer je de persona moet gaan gebruiken om je doelgroep te gaan benaderen. Met expertise in Leisure en B2B willen wij je graag helpen bij het samenstellen en inzetten van jouw persona. Benieuwd welke mogelijkheden er zijn? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek!