Knowledge base

Hoelang gaat het duren voordat Amazon de Nederlandse markt domineert?

Amazon komt eraan!

In de landen waar Amazon nu actief is, is het een daverend succes en is Amazon niet meer weg te denken. In Amerika verwacht Amazon een marktaandeel van 47% te behalen dit jaar. Maar ook dichter bij huis is Amazon een echte reus op het gebied van e-commerce. Zo is Amazon Duitsland bijvoorbeeld de onbetwiste marktleider op het gebied van online winkelen. De omzet bedraagt maar liefst meer dan het drievoudige van de nummer twee Otto.de. Vraag jij je nu af of het in Nederland ook zo goed gaat lopen? Als ondernemer twijfel je misschien nog of jouw producten ook een succes kunnen worden op Amazon.

 

Gaat Amazon Nederland ook zo’n succes worden?

In ieder land waar Amazon momenteel als volledig platform actief is, heeft Amazon een groot marktaandeel gewonnen. Dankzij dit gewonnen terrein heeft Amazon een dominante positie in deze landen wat uiteindelijk zorgt voor een een omzet van honderden miljarden. Hiermee haalt Amazon dus een gigantisch kapitaal binnen, dit wordt weer gebruikt om verder te groeien. Deze financiële middelen injecteren ze in e.g. de introductie van Amazon op de Nederlandse markt.

Volgens Expertgroep Marketplaces van ShoppingTomorrow worden de grote platformen zoals Amazon steeds groter en internationaler, de landsgrenzen vervagen als het ware. Het is als verkoper zijnde steeds eenvoudiger om met jouw producten de grens over te gaan. De drempel om internationaal te gaan verkopen wordt steeds lager, binnen een paar klikken verkoop je jouw producten al door heel Europa via Amazon. Maar is de Nederlandse consument al klaar om bedrijven als Bol.com en Coolblue vaarwel te zeggen en over te stappen op Amazon? Het antwoord op deze vraag is moeilijk te geven, maar naar mijn eigen verwachting is het antwoord Jein. Jein is een combinatie van twee Duitse woorden en waarschijnlijk raad je het al, het is een combi van Ja en Nein. Amazon gaat in ieder geval voor een flinke druk zorgen op het gebied van prijs en dat is nu al zichtbaar. Zo heeft Bol recent bekend gemaakt om de commissies op producten onder de twintig euro te verlagen. Daarnaast heeft Bol.com het assortiment al uitgebreid met bijvoorbeeld kleding om ervoor te zorgen dat ze niet gaan achterlopen op Amazon. Maar of Amazon ook daadwerkelijk de marktleider in Nederland gaat worden? De tijd zal het leren, maar in ieder geval zorgt Amazon voor een flinke beweging op de Nederlandse markt. Uiteindelijk zal de consument hier beter van worden, aangezien het aanbod vergroot wordt en ieder platform de meeste klanten wil winnen door de verkoopvoorwaarden te versoepelen.

 

Gaat Amazon op korte termijn de markt veroveren?

Uit onderzoek van het consultancybureau Simon-Kuch & Partners blijkt dat Amazon het naar verwachting lastig krijgt om de Nederlandse markt binnen te stormen en te veroveren. De Nederlandse consument heeft al keuze uit een groot aanbod aan betrouwbare webwinkels die snel leveren en gekenmerkt worden door een uitstekende service. Zo gaf bijna de helft van de ondervraagden aan dat ze niet zeker zouden weten of ze een aankoop bij Amazon zouden doen. Wel gaf ruim zeventig procent aan dat dit een optie zou worden als ze op Amazon een paar euro voordeliger uit zouden zijn. Misschien klopt dat stereotype dat Nederlanders zuinig zijn, dan toch. 

 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

 

Verkopen op Amazon?

Nu het hele Amazon verhaal duidelijker is geworden, kun je jezelf afvragen of het waardevol kan zijn om te verkopen via Amazon. Of Amazon een geschikt platform is voor jou als onderneming, hangt af van verschillende factoren. Zoals op een fysieke markt, werkt het op Amazon hetzelfde met vraag en aanbod. Als er simpelweg vraag is naar het product dat je aanbiedt, en het aanbod laag is, dan lijkt het een voorbestemd succes om op Amazon te verkopen. Het opstarten van een Amazon account lijkt dan misschien eenvoudiger, maar er komen een hoop dingen bij kijken. Het is echt geen eenvoudige klus om tussen de miljoenen producten en aanbieders zichtbaar te zijn op Amazon. 

 

Wat kost verkopen op Amazon?

Nu vraag je jezelf misschien af hoeveel het eigenlijk kost om te starten met verkopen via Amazon. Het hangt helemaal van jouw situatie af hoeveel het uiteindelijk kost om te beginnen met verkopen via Amazon. De kosten voor het verkopen op Amazon worden bepaald door verschillende variabele en vaste kosten. In onderstaand overzicht vind je alle kosten op een rijtje, dat is wel zo handig!

  • Maandelijkse abonnementskosten: € 39,-
  • Commissie per product: 10-15 % van brutoverkoopwaarde excl. btw

Daarnaast kost het managen, en optimaliseren van jouw listings ook nog eens een grote investering aan tijd, heel veel tijd. Allereerst is het goed opzetten van het account van belang, je wilt natuurlijk wel dat alle producten vindbaar zijn tussen de miljoenen producten op Amazon. Daarnaast komen er bijvoorbeeld nog kosten voor een API koppeling om de hoek kijken. Ook kun je er nog voor kiezen om te adverteren op Amazon om je producten meer onder de aandacht te brengen. Het hangt dus van de context af hoeveel het nu precies kost en hoeveel het oplevert.

 

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Beeld: Gonect

 

Waar moet je rekening mee houden als je begint met het verkopen op Amazon?

Wil je gaan beginnen met het verkopen via Amazon? Lekker bezig! Dan is het natuurlijk wel van belang om direct goed te beginnen. Zorg ervoor dat je het account optimaal inricht voordat je begint met het aanbieden van de producten, een goed begin is het halve werk. Daarnaast is het van essentieel belang om rekening te houden met het algoritme van Amazon: het A9 algoritme. Hoe het algoritme precies werkt is een bedrijfsgeheim van Amazon en verandert met enige regelmaat. Maar met een goede SEO structuur kom je al een heel eind en kun je ervoor zorgen dat jouw producten een boost in de ranking krijgen. In tegenstelling tot SEO op Google, heeft Amazon SEO veel sneller resultaat. Dit houdt in dat je binnen een relatief korte periode al veel impact kunt maken en dus snel Return on Invest genereert. Om dit te kunnen doen is het natuurlijk wel van belang dat je in de gaten hebt hoe dit precies werkt.

Als je product verscholen is op pagina 12, is de kans groot dat de consument niet bij jouw producten uitkomt maar bij een concurrent op pagina nummero uno. Dit blijkt ook uit verkoopcijfers van Amazon, meer dan 90% van de sales vindt plaats op pagina één van de zoekresultaten. Ben je benieuwd hoe je met jouw producten op de eerste pagina en in de buybox terecht kunt komen? Hit me up.