Automation

Houd grip op de B2B klantreis met Marketing Automation

Als je aan de praat raakt met een willekeurige business-to-consumer marketeer dan is de kans redelijk groot dat binnen enkele minuten termen zoals customer journey, klantreis of gastreis je om de oren vliegen. Binnen de B2C marketing is dit ondertussen een standaard geworden. Als er vanuit het oogpunt van business-to-business wordt gekeken, worden deze termen vaak overgeslagen. Maar dat is eigenlijk best vreemd, als je nagaat dat een zakelijke klant vergelijkbare keuzes maakt en hierbij uiteenlopende touchpoints ervaart. Een zakelijke klantreis, of buyer journey, is doorgaans complexer en neemt in veel gevallen meer tijd in beslag, soms zelfs enkele jaren. En juist hier valt nog veel te winnen voor de meeste B2B-bedrijven.

Waarom is de B2B klantreis zo van belang?

Door de hele reis die jouw zakelijke klanten maken in kaart te brengen, te automatiseren én te personaliseren is het mogelijk om potentiële klanten eerder te triggeren om actie te ondernemen. Hiermee zorg je voor meer conversies, een betere klantervaring én zorg je ervoor dat je jezelf kunt onderscheiden van de massa. En nu hoor ik je al denken: ‘Allemaal leuk en aardig, maar hoe dan?’ en het antwoord daarop is: Marketing Automation!

Verklein de mazen in het net van je marketingcampagnes

Met marketing automation flows behoud je de controle over de touchpoints die een potentiële klant ervaart én zorg je ervoor dat deze geheel zijn afgestemd op de wensen en behoeften van deze persoon. Hierbij geldt marketing automation als rode draad voor de gehele klantreis. Zo weet je op ieder moment welke stappen een potentiële lead al heeft doorlopen én nog gaat doorlopen. Met marketing automation kun je ervoor zorgen dat alle online contactmomenten er piekfijn uitzien én naadloos op elkaar aansluiten. Tevens zorg je met marketing automation ervoor dat heel veel stappen niet meer handmatig uitgevoerd hoeven te worden. Als gevolg hiervan heeft de sales afdeling meer tijd om te doen waar ze écht goed in zijn, namelijk sales. Hierdoor blijft er tevens meer tijd over voor direct klantcontact, waardoor zakelijke relaties beter kunnen worden onderhouden. Dat is nog eens een win-win situatie!

Slimme technologieën om de B2B klantreis te optimaliseren

Met lead scoring of gedragsscores wordt het online gedrag van een potentiële lead in kaart gebracht. Op basis van het gedrag dat de potentiële lead op jouw website vertoont, kan een voorspelling worden gemaakt van bijvoorbeeld de functie van de bezoeker. Zo is een marketing automation tool in staat om een bezoeker te herkennen als ‘medewerker van bedrijf X’ op basis van het IP-adres. Als deze bezoeker een aantal pagina’s bezoekt gerelateerd aan diepgaande financiële informatie over jouw product of dienst, kan deze automatisch in het segment ‘waarschijnlijk Financieel Directeur’ worden geplaatst. Hierdoor is het mogelijk om hier bij alle daaropvolgende touchpoints op in te spelen. Tevens is het mogelijk om dit toe te passen op verschillende rollen binnen een Decision Making Unit. Hierdoor zorg je er te allen tijde voor dat je de juiste informatie op het juiste moment kunt aanbieden. Dit zorgt voor een betere algehele klantervaring én zorgt er ook voor dat je als bedrijf eerder in de evoked set (een beperkt aantal leveranciers die in overweging worden genomen bij een aankoopbeslissing) opduikt.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-2.png

Open source marketing automation

Bij Effecty geloven wij in open source oplossingen. Daarom hebben wij ons eigen marketing automation platform draaien op Mautic. Hiermee zijn wij in staat om onze klanten een marketing automation oplossing aan te bieden tegen een fractie van de kosten van de ‘Big Boys’ op marketing automation gebied. Zo maken wij marketing automation óók mogelijk voor het MKB. Ben jij benieuwd op welke wijze wij jou kunnen helpen met het inzetten van marketing automation of het optimaliseren van jouw zakelijke klantreis? Neem dan gerust contact met ons op!