Automation

Wat is Marketing Automation en wat kan je ermee?

Tegenwoordig duikt de term marketing automation overal op. Maar wat is marketing automation nu eigenlijk? Marketing automation is het automatiseren van je marketingprocessen met de hulp van verschillende geautomatiseerde systemen. Marketing automation kan bijvoorbeeld worden ingezet om meer leads of prospects binnen te halen en deze door de customer journey heen te helpen. Je zorgt ervoor dat de juiste persoon de juiste content op het juiste moment te zien krijgt. Hierdoor zorg je voor meer leads, terugkerende bezoekers (lead nurturing) en meer conversies. 

Met marketing automation ben je klaar voor de toekomst!

Marketing Automation is nog relatief nieuw binnen de digital marketing. Door er op tijd bij te zijn zorg je voor een enorme voorsprong op jouw concurrenten en ben je klaar voor de toekomst. In de huidige digitale maatschappij is er zo ontzettend veel informatie beschikbaar dat je als bedrijf steeds meer je best moet doen om je te onderscheiden van de massa. De tijden van een standaard mailing naar alle contacten zijn voorbij. Om koploper te worden of te blijven is het van belang om je als bedrijf te onderscheiden van de massa. Het focussen op individuen en het personaliseren van content wordt steeds belangrijker binnen de marketing. Vanuit de consument is er behoefte aan een andere aanpak binnen de digital marketing. Van push naar pull. Met Marketing Automation benader je ieder individu op een persoonlijke én relevante manier. Hierdoor zorg je niet alleen voor meer en betere leads, maar ook voor meer engagement met jouw doelgroep én meer conversies. Daar draait het natuurlijk om.

De mogelijkheden van marketing automation

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van marketing automation? Met marketing automation is er zo ontzettend veel mogelijk. Je kunt het in principe zo gek en complex maken als je zelf wilt. Marketing automation bevat onder andere aspecten van bloggen, e-mailmarketing, social media, lead nurturing, lead identification, lead scoring en lead generation. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Ben je benieuwd naar de specifieke mogelijkheden in jouw situatie? Stuur mij dan gerust een berichtje.

Effecty als Marketing Automation partner

Effecty is een strategisch digital marketingbureau en heeft een eigen marketing automation platform op basis van Mautic ontwikkeld. Door het inzetten van marketing automation en het platform van Effecty zorg je ervoor dat je klaar bent voor de toekomst en jouw concurrenten mijlenver voor blijft.

Marketing Autmation campagnes in Mautic

Wanneer je met Mautic, als ook meerdere andere marketing automation programma’s, aan de slag gaat zul je al snel met boomdiagrammen gaan werken. Deze boomdiagrammen, ook wel workflows genoemd, gelden als fundament voor een succesvolle marketing automation campagne. De verschillende handelingen van jouw campagne zet je op volgens het principe If this, then that, afgekort ook wel IFTTT genoemd. Dit houdt in dat een bepaalde actie alleen wordt uitgevoerd, indien er aan een specifieke voorwaarde wordt voldaan. Het ziet er als volgt uit:

If <this: voorwaarde> is ja

Then uitvoeren <that: actie>

Een simpel voorbeeld hiervan kan zijn: 

If <aanvragen checklist> is ja

Then uitvoeren <versturen checklist>

Beeld: Tom Hermans

Hierdoor is het mogelijk om de marketing automation campagne helemaal aan te passen op basis van bepaalde acties of handelingen die een bezoeker uitvoert. Zo kun je ontzettend specifiek inspelen op handelingen die jouw website bezoekers uitvoeren. Hierdoor haal je niet alleen meer resultaat, maar zorg je ook nog eens voor meer verbondenheid met potentiële klanten omdat je ontzettend relevante marketing acties kunt uitvoeren. 

Allemaal leuk en aardig, maar hoe werkt het in de praktijk allemaal?

Deze boomdiagrammen werken ook met puntensystemen om aan te geven hoe goed en kwalitatief een lead is. Er kunnen pluspunten gegeven worden voor e.g. het klikken op bepaalde links en het openen van berichten. Hier tegenover staat dat er ook punten afgetrokken kunnen worden als een bezoeker de mails niet opent of niet doorklikt op links. Op deze manier geef je met een puntenevaluatie aan hoe goed de lead uiteindelijk is. Deze punten zijn vrij in te delen, en kun je per onderdeel of link toewijzen. Hierdoor is het mogelijk om op eenvoudige wijze jouw leads te classificeren én de content hierop aan te passen. Zo is het mogelijk om een kwalitatief goede lead meer richting een bepaalde call-to-action te sturen. 

Voor deze blog zullen we een basic campagne opstellen, gebaseerd op een willekeurige training. Om deze training te kunnen volgen, moet de bezoeker zich aanmelden (Form Submission) met een e-mailadres. Dit e-mailadres is dan ook het startpunt van je marketing automation campagne.

Na aanmelding worden de contactgegevens van de lead automatisch toegevoegd aan de contacten in Mautic. Het contact wordt tevens ingedeeld in een vooraf ingesteld segment.

Tevens wordt bij de aanmelding direct een e-mail gestuurd naar de lead. Als deze e-mail binnen zeven dagen wordt geopend wordt de lead gezien als interessant en worden er bijvoorbeeld 20 punten toegekend.

Wordt de e-mail binnen zeven dagen niet geopend dan wordt er een reminder gestuurd. Als deze mailing uiteindelijk wel geopend wordt, wordt de lead weer als interessant gezien en worden er bijvoorbeeld 15 punten toegekend. Wordt ook de reminder niet geopend? Dan wordt het contact verwijderd.

Dit is slechts een van de ontelbare mogelijkheden binnen Mautic en Marketing Automation. Met Marketing Automation is het mogelijk om je echt te focussen op het individu in plaats van op de massa. Wil jij aan de slag met marketing automation en de mogelijkheden binnen Mautic? Neem dan gerust contact met ons op.