CRO & UX

Het juiste aantal links op webpagina’s

Hoe het aantal links op jouw webpagina’s van invloed is op je conversiepercentage

Links zorgen ervoor dat jouw websitebezoekers van de ene pagina op je website naar de andere kunnen navigeren. Hierdoor kunnen ze echter op een pagina belanden die ze eigenlijk helemaal niet verder helpt. Het aantal links dat je toont op pagina’s kan daarom veel invloed hebben op de gebruikerservaring en daardoor ook op je conversiepercentage. In deze blog zal ik toelichten hoeveel links je het best kunt tonen in welke specifieke situatie en waarom.

Attention ratio

Een belangrijk onderdeel van online marketing is het inzetten van campagnes om de juiste doelgroep te bereiken. Wanneer mensen uit jouw doelgroep via zo’n campagne op je website terechtkomen, dien je ze ervan te overtuigen een bepaald doel bij jou te voltooien en niet bij een concurrent. Een van de belangrijkste zaken hierbij is dat er zo min mogelijk afleiding is om dit doel te kunnen voltooien.

Iets wat echter vaak voor meer afleiding zorgt, is het tonen van veel verschillende links. Zeker op landingspagina’s voor goed afgebakende campagnes is het daarom belangrijk om alléén een link naar het belangrijkste doel te tonen. Streef hierbij naar een zo laag mogelijke ‘attention ratio’. De attention ratio geeft de verhouding tussen het aantal verschillende links en het aantal campagnedoelen weer. Bij een enkel campagnedoel dient er dus een enkele unieke link getoond te worden. De attention ratio is dan 1:1. Dezelfde link kan wel meerdere keren getoond worden, bijvoorbeeld bovenaan en onderaan op een lange pagina.

Door een lage attention ratio aan te houden, voorkom je dat websitebezoekers andere opties overwegen dan de ‘juiste’ optie. Dat is meestal voor niemand uiteindelijk goed. Het overwegen van meerdere opties kan namelijk veel mentale energie kosten. En dé tip voor een gebruiksvriendelijke website is om je bezoekers zo min mogelijk te laten nadenken.

Hobson’s +1 choice effect

In sommige situaties is het juist beter om meer dan één optie te geven aan je websitebezoekers. Wanneer de enige opties zijn om wel of niet een bepaalde stap te nemen, wordt wel de stap nemen namelijk altijd vergeleken met niet de stap nemen. Geef je echter een extra optie, dan worden twee opties met elkaar vergeleken en gaat er wat minder aandacht naar de optie om geen actie te ondernemen. Dit principe wordt het Hobson’s +1 choice effect genoemd.

Erg belangrijk bij het inzetten van het Hobson’s +1 choice effect, is dat er wel een duidelijke voorkeursoptie is. Deze zal er namelijk normaliter sowieso voor jouzelf zijn, maar voor je websitebezoekers is het ook handig als ze een beetje op weg geholpen worden (lees: minder hoeven na te denken). Om die duidelijkheid te creëren, is het aan te raden om een van de links in een button te tonen en de andere niet. Wil je toch beide links in buttons tonen? Maak dan onderscheid door een duidelijke visuele hiërarchie toe te passen. Geef de belangrijkste button een erg opvallende kleur en de andere een onopvallende.

hobson's+1-choice-effect-cro
conversion-funnel-cro

Advies voor verschillende situaties

Voornamelijk bij online marketingcampagnes met één specifiek doel is het goed om maar naar één pagina te linken. Bezoekers zullen meestal niet op de bijbehorende landingspagina’s terechtkomen met een eventueel ander doel en bevinden zich allemaal in een bepaalde stap van de awareness ladder. Zoveel mogelijk duidelijkheid geven over de volgende stap is hier het advies.

Het is ook zeker aan te raden om een erg lage attention ratio aan te houden op de pagina’s helemaal aan het einde van de conversiefunnel. In een checkout kun je daarom overwegen om het hoofdmenu weg te halen. Het aantal links zal hierdoor sterk afnemen. Er gaat dan veel meer aandacht naar de “doorgaan” of “verder” button. Natuurlijk moet er wel altijd nog de optie zijn om het proces te verlaten.

Op algemenere pagina’s, zoals de homepage, is het geen goed idee om maar naar één pagina te linken. Op zo’n pagina landen verschillende soorten bezoekers in verschillende stadia van de klantreis, die dus ook verschillende behoeften en doelen hebben. Heb je relatief ‘harde’ calls-to-action op deze pagina’s, zoals “direct boeken” of “nu bestellen”? Dan is het goed om het Hobson’s +1 choice effect toe te passen en zo bezoekers tegemoet te komen die nog niet klaar zijn voor de harde call-to-action en misschien eerst meer informatie nodig hebben.

Hopelijk kun je nu goed vooruit met je opgedane kennis. Mocht je toch nog hulp nodig hebben bij het verhogen van het conversiepercentage op jouw website, dan kun je altijd contact met ons opnemen!