CRO & UX

Minder conversies verliezen in online checkout

5 Tips om minder conversies te verliezen in je online checkout

Heb je een websitebezoeker zo ver gekregen om bij jou te bestellen of te boeken? Dan kan hij of zij nog steeds afhaken in de checkout. Dit komt helaas ook maar al te vaak voor. Redenen hiervoor kunnen zijn dat het proces te intimiderend lijkt of dat de motivatie te sterk afneemt. Ik geef jou vijf tips om afhaken zoveel mogelijk te voorkomen en zo een hoger conversiepercentage in je checkout te realiseren.

1. Maak het proces zo kort mogelijk

Een paar nieuwe schoenen bezorgd krijgen is leuk, maar niet het invullen van alle gegevens om dit mogelijk te maken. Dit moet daarom zo snel mogelijk afgehandeld kunnen worden. Vraag dus om zo min mogelijk gegevens. Om bepaalde gegevens kan nog altijd achteraf gevraagd worden. Overweeg ook om het mogelijk te maken voor mensen om een account aan te maken waarin de gegevens opgeslagen worden. Ze hoeven dan maar een keer ingevuld te worden. Daarnaast is een snelle laadtijd belangrijk en is het goed om aan het begin van de checkout een indicatie te geven van hoeveel tijd het proces doorlopen in beslag zal nemen. Dit zal vaak korter zijn dan men anders zou verwachten.

2. Voorkom afleiding zoveel mogelijk

In de checkout is er maar één echt doel, namelijk het voltooien van het proces. Het proces moet wel beëindigd kunnen worden, maar hier hoeft zeker niet de nadruk op te liggen. Leid de bijna-klanten daarom duidelijk naar hun en jouw doel en voorkom afleiding zoveel mogelijk. Het is een goed idee om te testen of het menu weghalen voor positievere resultaten zorgt. In veel gevallen zal dit zo zijn. Er moeten ook geen overbodige lappen tekst en dergelijke aanwezig zijn. Is er een couponveld? Toon dit dan niet standaard uitgeklapt. Mensen kunnen dan gaan denken dat er korting te behalen valt en daarnaar op zoek gaan in plaats van daadwerkelijk te gaan bestellen of boeken.

3. Geef zo min mogelijk redenen om het proces te verlaten

Sommige mensen zullen in de checkout beseffen dat ze toch nog iets willen aanpassen aan hun bestelling of boeking. Vaak is dit maar een kleine aanpassing, maar het kan er toch voor zorgen dat ze op een andere pagina afgeleid worden en uiteindelijk de checkout niet afronden. Idealiter kunnen aanpassingen daarom in de checkout zelf plaatsvinden, eventueel door middel van een pop-up. Het is goed als dit mogelijk is, maar het moet niet te veel opvallen. Is er een link naar de algemene voorwaarden of privacyverklaring aanwezig? Open die dan in een nieuw tabblad.

4. Toon vooruitgang

Een van de overtuigingsprincipes van Cialdini is het principe van consistentie. Dit kun je in een checkout goed benutten. Zorg ervoor dat het zeer duidelijk is voor gebruikers dat ze al bepaalde stappen in het proces ondernomen hebben. Er zal dan enige vorm van druk voor ze ontstaan om het af te ronden en dus consistent te zijn in hun handelen. Toon daarom de stappen van het proces en/of een vooruitgangsbalk bovenin. Gebruik bijvoorbeeld vinkjes om duidelijk te maken welke stappen succesvol voltooid zijn. Het kan hierbij zeker geen kwaad om een complimentje te geven bij elk klein succesje van het voltooien van een stap. Hiermee creëer je ook gelijk sympathie.

5. Houd het einddoel in beeld

Voor het bereiken van de checkout wordt er als het goed is beleving gecreëerd voor de producten of accommodaties die je aanbiedt. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan middels foto’s, video’s en door anticiperend enthousiasme op te wekken met tekst. Op veel websites is de checkout echter vrij ‘saai’. Hoewel het goed is om afleiding te voorkomen (zie tip 2), moet wel ook voorkomen worden dat de motivatie afneemt. Toon daarom zeker een duidelijke afbeelding van dat wat er afgerekend wordt. Zo blijft men in gedachten houden waar ze het proces uiteindelijk voor doorlopen en is het net wat minder vervelend. Het verzekert ze er bovendien van dat er niks mis is gegaan.

online-checkout

Met deze tips zul je zeker wat verbeteringen aan je website kunnen doorvoeren. Wil je echter graag nog meer tips voor een hoger conversiepercentage of een scan van jouw website laten uitvoeren? Neem dan zeker even contact met ons op!