CRO & UX

5 Praktische tips voor het opstellen van je unique selling points

Het is belangrijk om goed te communiceren wat de unieke voordelen bij jouw bedrijf zijn ten opzichte van jouw concurrenten. Dit doe je bijvoorbeeld aan de hand van unique selling points, of kortweg USP’s. Je kunt deze onder andere in je advertenties en op je website terug laten komen. Ik geef je vijf tips om goede USP’s op te stellen die mensen écht overtuigen.

1. Wees zo specifiek mogelijk

Net als de headline op je landingspagina’s, zijn je USP’s het liefst zo specifiek en zo concreet mogelijk. Anders loop je het risico dat ze juist tekortschieten qua uniekheid. Een voorbeeld van een USP die niet specifiek genoeg is, is: “Klantgericht”. Je kunt dit beter wijzigen in bijvoorbeeld: “24/7 Bereikbaar voor klanten”. Getallen noemen is vaak een eenvoudige manier om zaken concreter te maken.

2. Maak ze you-oriented

Informatie is interessanter voor mensen als het duidelijk betrekking heeft op henzelf. Dit principe geldt ook bij jouw USP’s. (See what I did there?) Spreek je doelgroep daarom direct aan in je USP’s door ze you-oriented te maken. Het voorbeeld uit de eerste tip is dus nog verder te verbeteren, namelijk door de USP te wijzigen in: “24/7 Bereikbaar voor jou”. Zo benut je het zogenaamde ‘self-reference effect’.

You-oriented USP's opstellen.

3. Benoem wat gratis is

Ook alles wat gratis is, trekt sterk de aandacht. Zeker bij ons Nederlanders. Dit zul je zelf ook wel kunnen bedenken, maar het is gebleken dat dit verder gaat dan het geval zou moeten zijn. Een verschil tussen een prijs van twee euro en een prijs van één euro doet namelijk veel minder met ons dan een verschil tussen één euro en nul euro. Als we volledig rationeel zouden denken, zou dit niet het geval moeten zijn. Dit fenomeen wordt het ‘zero price effect’ genoemd. “Gratis verzending” zal dus zeker een sterke USP zijn, ook al is deze misschien niet zo uniek.

4. Benut (andere) psychologische principes

Er zijn nog volop andere psychologische principes die je kunt inzetten bij je USP’s. Een goed voorbeeld is: “Meer dan 50 jaar ervaring”. Hiermee straal je autoriteit uit, een van de overtuigingsprincipes van Cialdini. Je zal eerder als expert gezien worden als blijkt dat je bedrijf al lang bestaat. Ook ‘instant gratification’ is mooi toe te passen, met een USP als: “Vandaag besteld, morgen bij je thuis”. Meer ideeën opdoen? Lees dan mijn blog over psychologische principes voor conversie-optimalisatie.

5. Zorg dat ze gezien worden

De laatste tip die ik je meegeef, is om je USP’s zo op te stellen dat ze daadwerkelijk gezien worden. Voornamelijk op je website zullen er vele verschillende elementen zijn die vechten om de aandacht van de websitebezoeker. USP’s mogen wel een streepje voor hebben tegenover veel andere elementen. Je kunt ze iets opvallender maken door er vinkjes of icoontjes bij te zetten. Houd ze ook beknopt. Als er te veel gelezen moet worden, zullen veel mensen dit liever niet doen. En toon er het liefst drie tot vijf bij elkaar.

Unique selling points laten opvallen.

Als je hulp kunt gebruiken bij het opstellen van jouw USP’s, sta ik voor je klaar. Het is belangrijk om hier goed over na te denken, voor een positieve impact op je conversiepercentage. Neem gerust contact met me op!