Design & Content

Wat is een whitepaper

“Vul je gegevens in en ontvang onze Whitepaper met de laatste trends en ontwikkelingen”, is iets wat je steeds vaker voorbij ziet komen bij verschillende bedrijven. Maar wat is een whitepaper? Waar wordt een whitepaper voor gebruikt? Wat zijn de voordelen voor het gebruik van een whitepaper? En wat moet je vermijden bij het gebruik van een whitepaper?

Wat is een whitepaper?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Een whitepaper is een betogend document waarmee je de lezer overtuigt dat jij een probleem, waar zij mee zitten, op kan lossen. Dit in ruil voor de contactgegevens van de lezer.

Met een whitepaper laat je zien dat jij een expert bent in je vakgebied en dat jouw bedrijf dé oplossing kan bieden voor het probleem waar de lezer mee zit.

Wat zijn de voordelen van een whitepaper?

Een whitepaper is een opstapje naar contactgegevens van een klant die, aan de hand van het zoekgedrag, duidelijk een probleem heeft wat jouw product of dienst kan oplossen. Hiermee kan jij de lezer overtuigen van het feit dat hij of zij niet langer met dit probleem hoeft rond te lopen, waarom dit dan het geval is en hoe dit opgelost kan worden. Met een whitepaper kun je dus meteen de juiste mensen benaderen met een passende oplossing.

Op deze manier de gegevens van een potentiële klant verzamelen die een paar stapjes verwijderd is van een aankoop, kan bijna niet gemakkelijker dan met een goede Whitepaper!

Hoe werkt een whitepaper absoluut niet?

Een whitepaper is niet wat de meeste mensen denken dat het is. Bij deze sluiten wij een aantal misverstanden uit. Te beginnen bij het feit dat een whitepaper absoluut geen Blog is. Een whitepaper is namelijk veel langer, minder prikkelend en heeft meer een overtuigend karakter. Een whitepaper verschilt dus ook veel van een E-book en het mag ook niet overkomen als een commercieel “praatje”. Houd dus in je achterhoofd dat een whitepaper redeneert vanuit logische feiten en onderzoeken!

Hoe schrijf je een whitepaper?

Een whitepaper is een vak apart en dus schrijf je niet “even” een whitepaper. Houd er rekening mee dat dit het eerste moment is dat een potentiële klant in aanraking komt met jouw bedrijf, en een goede eerste indruk telt! Om meteen punten te kunnen scoren, moet er een goede verhouding zijn tussen het overtuigende karakter van je tekst, terwijl het verkooppraatje ook niet té opvallend mag zijn.

Is het schrijven van een whitepaper je wel helemaal duidelijk, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij bij Effecty willen je hier graag bij helpen. Onze content marketeers bij Effecty zijn namelijk gespecialiseerd in het schrijven van Whitepapers.

Deze whitepaper integreren we dan ook meteen in Mautic, wat wel zo efficiënt is!

Hulp nodig bij het schrijven van jouw whitepaper?

Heb jij een antwoord gekregen op de vraag: Wat is een whitepaper? Mooi! Wij wensen je veel succes bij het schrijven van je eigen whitepaper! Heb je nu toch nog hulp nodig, en ben je benieuwd naar wat wij voor je whitepaper kunnen betekenen? Vraag dan een vrijblijvend gesprek aan door contact met ons op te nemen! Ga met Pascal in gesprek!