Knowledge base

Inspelen op een regelbewuste Duitse toerist

In deze blog voor bedrijven in de recreatiesector willen wij een beter inzicht geven in hoe bewust Duitsers zich van regels zijn. Over het algemeen hebben ze een sterk besef van regels, wat vaak leidt tot een grote behoefte aan duidelijke afspraken. Vakantieparken kunnen hier eenvoudig op inspelen en zorgen voor een grotere tevredenheid op dit vlak. Hieronder geven we je een paar tips, door twee veelvoorkomende drempels te beschrijven in het omgaan met Duitse toeristen.

Het belang van wetten

Duitsers kunnen erg regelbewust zijn. Een voorbeeld hiervan is wachten op een rood voetgangerslicht in een volledig lege straat. Dit valt vaak ook terug te zien in de Duitse toeristen. Duitse toeristen gaan er vaak van uit dat de Duitse rechtspraak ook in andere landen geldig is. Dit leidt vaak tot misverstanden, omdat zowel de Nederlanders als de Duitse toeristen een ander beeld hebben van de wetten. Bovendien zien Nederlanders situaties op een nogal pragmatische manier. Dit heeft als gevolg dat ze niet altijd direct de logische regels volgen. Een vakantiepark kan hier voordeel uit halen door duidelijkheid bij de Duitse toerist te verschaffen en zich te verplaatsen in de andere cultuur. Reageer bijvoorbeeld niet op een klacht of boze uitspraak met eenzelfde soort reactie als je bij Nederlanders zou doen. Houd er rekening mee dat de Duitse toerist zich misschien nog niet voldoende heeft beziggehouden met de Nederlandse wetten en denk na wat je kunt bereiken door een aangepaste communicatie met de Duitse gast.

Een duidelijk voorbeeld van de verkeerde aanvaarding van de wetten is de situatie met COVID-19. Uit sommige beoordelingen blijkt dat Duitse toeristen hardnekkig hebben aangenomen dat zij de boeking kunnen annuleren vanwege Corona. Verblijven in Nederland was echter niet beperkt door de corona maatregelen. De klantenservice van verschillende vakantieparken ging vaak niet akkoord met de terugbetaling van de boeking. Met een verwijzing naar deze verordening en een begripvol antwoord zou het vakantiepark de relatie met de Duitse klant zeker in stand hebben gehouden.

Het verschil in oriëntatie

Duitsers streven naar orde en een duidelijke richting. Een uitgesproken verklaring en dus een belofte heeft vaak een hoge waarde voor de Duitse toerist. In het hoofd van de Duitse toerist is het zeer belangrijk om achter je woorden te staan. Hij of zij vertrouwt op de verklaring van de klantenservice, waardoor het daadwerkelijk nakomen van een belofte dan ook zeer belangrijk is. Vanuit het oogpunt van de Duitse toerist is een afwijking van de afgelegde verklaring een zeer ernstige schending van het vertrouwen. Voor Nederlanders is het aanpassen van regels gebruikelijker en daarom worden beloften als minder relevant beschouwd, waardoor ze niet altijd even goed worden nagekomen. Nederlanders zijn hier de pragmatische denkers. Ze passen zich meestal zeer flexibel aan bij veranderende omstandigheden. Vanuit het oogpunt van de Duitse toerist wordt het echter niet gewaardeerd als de regels plotseling veranderen. Veel Duitse toeristen zullen deze verandering van regels als problematisch ervaren, omdat zij dit zien als een aanval op enkele pijlers van het Duitse idee van oprechtheid.

Waarde creëren voor de Duitse toerist?

Wees je bewust van de waarde van jouw verklaring voor een Duitse toerist. Denk goed na voordat je een verklaring aflegt en noteer die verklaring in het dossier van de klant. 

Een ouder kreeg bijvoorbeeld te horen dat zijn kind plotseling een zwemhulpmiddel moet dragen. Voor de Duitse ouders is dit onbegrijpelijk, omdat hen was verteld dat hun kind geen zwemhulpmiddel zou hoeven dragen als zij alleen in het eerste bad zou blijven. Het kind bleef onder toezicht van de ouders. De ouders begrepen niet waarom de regels ineens werden veranderd, waardoor ze de vakantie uiteindelijk geannuleerd hebben. 

In een ander voorbeeld wordt deze situatie nog eens heel duidelijk. Een Duits gezin meldt zich bij de receptie van een vakantiepark en komt aanzetten met een houtgrill en kolen. De Duitse toerist gaat ervan uit dat dit volkomen geoorloofd is. Op de campingplaats worden ze er echter tijdens het grillen op gewezen dat grillen niet is toegestaan.

Benieuwd naar andere mogelijkheden voor bedrijven in de recreatiesector die zich beter willen inleven in de Duitse toerist? Jean-Maurice schrijft de komende weken meer blogs over de Duitse toerist in de Nederlandse recreatiesector. Stay tuned! Nu al meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op!