SEA

Gemiddelde positie in Google Ads? Dat is zo verleden tijd!

Gemiddelde positie in Google Ads? Dat is zo verleden tijd!

Vanaf september is het zover. De ‘gemiddelde positie’ statistiek gaat dan namelijk met pensioen en daar komen vier nieuwe positiestatistieken voor terug. Hiermee vallen de prestaties van jouw advertenties vele malen nauwkeuriger te analyseren. Dit houdt tevens in dat adverteerders met scripts of biedregels de strategieën nog eens goed na moeten lopen.

We weten allemaal wel dat de positie van jouw advertentie een dermate grote invloed heeft op het doorklikpercentage (CTR) maar ook zeer zeker de kosten per click en conversies. Hoe hoger jouw advertentie getoond wordt in de zoekresultaten des te meer kans je maakt dat er op jouw advertentie geklikt wordt. Gemiddelde positie was een statistiek die veel gebruikt werd om biedingen te optimaliseren.

Gemiddelde positie? Wat is dat überhaupt?

In feite toont deze statistiek op welke positie de advertentie wordt vertoond ten opzichte van alle advertenties in de veiling. Hierbij is positie 1 het hoogste en is er feitelijk gezien geen ‘laagste’ positie, lager betekent natuurlijk wel slechter. Je kunt dus vrij eenvoudig concluderen dat bij positie 2 jouw advertentie onder die van de concurrentie getoond wordt. Je moet hier wel rekening houden met het feit dat het sterk van de zoekopdracht afhangt hoeveel advertenties er getoond worden, dit hangt nauw samen met hoeveel concurrentie er is op een bepaald zoekwoord.

Wat echter vaak vergeten wordt is dat deze statistiek een gemiddelde is over een periode. Is de gemiddelde advertentiepositie namelijk een 3, dan kan dat dus betekenen dat je advertentie 100 keer op positie 2 heeft gestaan en 100 keer op positie 4. De advertentie heeft in dat scenario echter nooit specifiek op plek 3 gestaan.

Veel voorkomende verwarring

Een veel gemaakte fout bij deze statistiek is dat er bij een gemiddelde positie van 1 automatisch vanuit wordt gegaan dat je dan altijd helemaal bovenaan de pagina hebt gestaan. Maar dat betekent het dus absoluut niet. Soms worden er namelijk alleen maar advertenties getoond onder de organische resultaten. Hoewel je dan nog steeds positie 1 hebt op de advertenties, sta je dus zeker niet bovenaan de zoekresultaten. Hierdoor levert deze statistiek dus een vertekend beeld in de prestaties van campagnes. Want dit heeft immers grote invloed op bijvoorbeeld het doorklikpercentage (CTR).

”Een gemiddelde positie van 1 betekent niet dat je altijd helemaal bovenaan de zoekresultaten hebt gestaan. In sommige gevallen worden de advertenties pas getoond na de organische resultaten!”

Pascal Cartigny

Vier gloednieuwe statistieken

Om van deze verwarring en vertekende beelden af te komen heeft Google vier nieuwe statistieken in het leven geroepen. Hierdoor word je in staat gesteld om veel nauwkeuriger te kunnen analyseren waar de advertenties worden weergeven op de zoekresultatenpagina. Als ik je enkel de namen geef dan klinkt het zeer ingewikkeld, echter is het dat zeker niet. Deze nieuwe statistieken vertellen je veel nauwkeuriger hoe jouw advertenties presteren. De vier nieuwe statistieken zijn als volgt:

  • Verton. (toppositie) %: deze statistiek toont jou procentueel gezien hoe vaak een advertentie getoond is op een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten.
  • Verton. (absolute toppositie) %: deze statistiek toont jou procentueel gezien hoe vaak een advertentie helemaal bovenaan (als allereerste resultaat) boven de organische zoekresultaten is weergeven.
  • VertoningsPercentage-zoeknetwerk (toppositie): deze statistiek toont jou procentueel gezien het aantal vertoningen dat de advertentie heeft gehad op een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor de advertentie in aanmerking kwam.
  • VertoningsPercentage-zoeknetwerk (absolute toppositie): deze statistiek toont jou procentueel gezien het aantal vertoningen dat de advertentie heeft gehad helemaal bovenaan (als allereerste resultaat), gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor de advertentie in aanmerking kwam.

Oftewel: de eerste twee statistieken geven aan op welke locatie de advertentie daadwerkelijk heeft gestaan, terwijl in de laatste 2 statistieken meer inzicht wordt gegeven of de advertentie überhaupt de toppositie wel had kunnen bereiken.

Een vertoningspercentage van 40% geeft dus aan dat van alle mogelijke keren dat de advertentie getoond had kunnen worden, deze slechts 40% van de gevallen getoond is. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, waaronder:

  • Onvoldoende dagbudget/maandbudget (denk aan gedeelde budgetten);
  • Advertentiepositie is niet hoog genoeg (denk aan: te lage biedingen, slechte kwaliteitsscore, in geval van automatische biedsystemen zijn de target CPA (doel: kosten per acquisitie) of target ROAS (doel: rendement op advertentie-uitagaven) mogelijk te laag ingesteld).

Absolute toppositie & toppositie

Deze twee termen zie je in de bovenstaande statistieken beide terugkomen, en hoewel de uitleg redelijk duidelijk maakt wat het verschil is tussen beide ben ik er heilig van overtuigd dat de onderstaande afbeelding alles in een klap nog duidelijker maakt:

Het is dus eigenlijk vrij eenvoudig:

  1. Absolute top betekent letterlijk helemaal bovenaan als allereerste resultaat (boven het organische resultaat)
  2. Toppositie betekent een positie ergens in de resultaten bovenaan de pagina (boven het organische resultaat)

Wen er maar vast aan!

Zoals eerder in dit artikel aangegeven werd heb je nog tot september. Hoewel dat nog ver weg lijkt, is de oude statistiek verdwenen voor je er erg in hebt. Dus mijn advies: lees je rustig nog eens goed in, omarm de nieuwe statistieken en ga er direct mee aan de slag. Ze zijn namelijk zoveel waardevoller dan de oude, je zou jezelf enorm tekort doen als je het niet zou doen.

Kom je er na dit artikel nog niet uit? Voel je vrij om contact met me op te nemen of laat het weten in de reacties. Logischerwijs help ik ik je er graag bij!

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding