SEO

Google’s mobiele search redesign

Google’s mobiele search redesign

Ontwikkelingen bij Google, what else is new? Vandaar dat het niet onverwacht was dat Google een subtiele redesign heeft doorgevoerd op de mobiele versie van Google Search. Wat er allemaal veranderd is en waarom het veranderd is, dat lees je allemaal in dit artikel.

Redesign Google's mobile SERP

Links: voor de update, rechts: na de update (Bron: searchengineland.com)

Zwarte advertentie labels

Allereerst zijn in deze redesign de advertentie labels veranderd. Google introduceerde in 2017 het bekende groene label voor advertenties, echter was Google al een tijdje bezig met het testen van de zwarte labels. Bij deze update heeft Google er uiteindelijk voor gekozen om de groene labels met pensioen te sturen en de zwarte labels te introduceren.

Het zwarte ‘Ad’ (of ‘Advertentie’ in Nederland) label zal op gelijk niveau getoond worden als de URL zodat je in een oogopslag kan zien dat het enerzijds een advertentie betreft en anderzijds ziet waar de informatie dan vandaan komt.

Favicon in organische resultaten

In de organische resultaten zal vanaf nu de favicon van jouw website zichtbaar zijn (zoals te zien valt op de bovenstaande afbeelding). In het voorbeeld zie je dat de favicon, sitenaam en bread crumbs op het gelijke niveau getoond worden, gevolgd door de link’s titel. Hiermee volgen ze de structuur die ze ook toepassen bij de advertenties. Voorheen werden deze gegevens (zonder favicon) in het groen getoond onder de link’s titel.

Tevens hebben ze de licht grijze lijn die onder deze bread crumbs stond weggehaald zodat het in zijn totaliteit een uniforme look krijgt.

Mijn favicon is niet zichtbaar!

Indien je website een favicon heeft (wat opzich wel aan te raden is), dien je een <link> tag in de header van je website toe te voegen. Hoe dit precies in zijn werk gaat vind je hier. Indien Google vervolgens je homepage “crawled” zal deze de favicon vinden en bijwerken.

Let op: zelfs indien alles correct is ingesteld geeft Google aan dat dit geen gegeven is dat jouw favicon getoond zal worden.

Vergroting Google's nieuwe mobiele SERP
Een betere blik op de redesign (Bron: searchengineland.com)

Oke, leuk. En nu?

Ik kan me voorstellen dat je denkt: allemaal leuk en aardig, maar zo spectaculair is dit allemaal niet! Deze update biedt Google de gelegenheid om in de toekomst eenvoudig te evolueren met de verschillende soorten content die ze willen tonen in de search engine result page (SERP). Denk aan: video, hoge resolutie afbeeldingen, 3D objecten en de verschillende mogelijke interacties die ze direct op deze pagina willen implementeren.

”As we continue to make new content formats and useful actions available—from buying movie tickets to playing podcasts—this new design allows us to add more action buttons and helpful previews to search results cards, all while giving you a better sense of the web page’s content with clear attribution back to the source”

Google’s release quote

En de advertenties dan? Tekst advertenties waren überhaupt de allereerste advertenties in het digitale tijdperk. Toch zijn ze nog nooit zo realistisch geweest als nu, waarbij het advertentie label in feite een mimiek is van de nieuwe favicon functionaliteit.

De update is sinds enkele dagen live. Wij adviseren dan ook om goed in de gaten te houden wat voor impact dit heeft op het resultaat van je advertenties én het organische mobiele verkeer. Uit de test van de redesign, die Google heeft uitgevoerd, is gebleken dat één op de drie gebruikers het makkelijker vonden om websites te identificeren. Twee op de drie gebruikers vonden het prettig dat zij de resultaten sneller en eenvoudiger konden scannen. 

Jullie mening

Ik persoonlijk ervaar het als een prettige ontwikkeling en kan me zeer zeker vinden in de gebruikers die de resultaten sneller en eenvoudiger konden scannen. Of het online marketing technisch echter een positieve ontwikkeling is, dat laat ik voor nu nog even in het midden. Was jullie deze redesign al opgevallen? En wat zijn jullie ervaringen hiermee tot dusver? Ik ben erg benieuwd!