Knowledge base

Jouw merk opbouwen met storytelling

Hoe profileer jij je nog duidelijker bij je (toekomstige) klanten?

De kunst van het verhalen vertellen kennen we allemaal. We leren verhalen voor het eerst kennen wanneer we een kind zijn en onze eerste boeken lezen. Of wanneer we voor het eerst horen van sprookjes, die de kunst van het verhalen vertellen misschien wel het meest hebben geïntegreerd. Maar ook als volwassene krijg je constant te maken met verhalen: in films, in tv-commercials of zelfs in nieuwsberichten. Maar waarom wordt het vertellen van een verhaal eigenlijk niet vaker gebruikt in het introduceren van een merk?

Alleen maar ruis

Het vertellen van een verhaal, of “storytelling”, is dus eeuwenoud. Omdat iedereen het zo goed kent, besefte Donald Miller zich dat het zeer goed dienst kan doen als de basis van het vertellen van jouw merkverhaal. Daarom schreef hij het boek “Building a Storybrand”, waarin hij constateert dat veel merken erg veel ruis produceren wanneer zij willen vertellen wat hun merk eigenlijk inhoudt. Daardoor weten mensen vaak niet wat het merk voor hen kan betekenen, of waarom je producten of diensten van dit merk zou moeten aanschaffen. Wanneer je bijvoorbeeld naar de gemiddelde website van een willekeurig merk gaat en de homepage scant, staat er ontzettend veel tekst. Hierdoor moet de bezoeker van deze website, die alleen maar wil weten wat het merk voor hem kan betekenen, erg lang zoeken naar deze informatie. De kans wordt hierdoor groot dat hij snel afhaakt en geen zaken zal doen met jouw merk.

Het Storybrand-model

Door deze constatering stelde Donald Miller een model op dat jouw merkverhaal verduidelijkt, zodat (toekomstige) klanten willen én zullen luisteren. Dit model is gebaseerd op storytelling, dat al duizenden jaren de aandacht van mensen kan grijpen. De sleutel tot succes is hier gebruik maken van een verhaalformule waarin je toekomstige klanten uitnodigt om deel te nemen aan dit verhaal. Jouw klanten worden de held van het verhaal dat jij met je merk wilt vertellen! Jij als merk wordt de gids die de held door het verhaal zal begeleiden.

7 stappen om jouw klant te integreren in jouw merk

Dit model is opgesteld aan de hand van een vast kader, waarin verschillende stappen worden gevolgd. Dit kader wordt gebruikt in vrijwel elk verhaal dat wij kennen. Let er maar eens op wanneer je weer een film kijkt!

  1. Wie is de held van jouw verhaal? Met andere woorden: wie zijn jouw klanten? En wat willen ze? Vraag je dit af met betrekking tot jouw merk.
  2. Welk probleem heeft deze held? In alle bekende verhalen wil de held een probleem oplossen. En jouw merk kan hierbij helpen. Helden hebben drie soorten problemen: externe, interne en filosofische problemen. Merken proberen vaak externe problemen op te lossen, maar helden in jouw verhaal zijn vaak meer gemotiveerd om hun innerlijke problemen op te lossen.
  3. De held ontmoet de gids. Veel merken maken de fout om zichzelf op te stellen als de held en hoofdpersoon van het verhaal, maar jij als merk bent de gids! Positioneer jezelf duidelijk als gids tegenover de held en kom erachter wat het probleem is van de held.
  4. Om het vertrouwen te winnen van de held (oftewel jouw klant), geef jij als gids de held een plan om zijn probleem op te lossen. Om ervoor te zorgen dat dit plan behapbaar is voor de held, is het belangrijk om het in verschillende stappen op te stellen. Zo kan de held elke stap doorlopen om uiteindelijk de oplossing voor zijn probleem te vinden.
  5. De gids daagt de held uit om actie te ondernemen. Een held zal niet uit zichzelf deze actie ondernemen, tenzij hij wordt uitgedaagd om dit te doen. Maak hierbij gebruik van zowel directe als ‘overgang’ call to actions (bijvoorbeeld op jouw website) om de held in jouw verhaal op te roepen tot actie.
  6. Wat gebeurt er als de held het plan niet navolgt? Met andere woorden: wat staat er op het spel? Het moet voor de held van jouw verhaal duidelijk zijn wat het risico voor hem is als hij niet voor jouw merk kiest. Mensen proberen altijd risico’s te ontlopen, dus wanneer dit risico duidelijk is voor een toekomstige klant, is de kans groter dat hij voor jouw merk zal kiezen om het risico te ontlopen.
  7. Laat zien hoe het leven van de held eruitziet wanneer hij kiest voor jouw merk. Hoe zal zijn leven veranderen? Waar kan het merk de held brengen? Maak duidelijk voor de held dat wanneer hij kiest voor jouw merk, zijn verhaal zal eindigen in een succes.

Om een merkverhaal te creëren dat aantrekkelijk is voor jouw (toekomstige) klanten, is het belangrijk om deze stappen te volgen. Ze zorgen ervoor dat jouw klant zich betrokken voelt bij én zich het middelpunt voelt van het complete verhaal.

Bron: Donald Miller, https://buildingastorybrand.com

Het integreren van jouw verhaal

Wanneer je dit verhaal compleet voor ogen hebt, is het tijd om jouw verhaal te gaan implementeren in jouw bedrijf en de boodschappen die je naar buiten brengt. Een groot deel van deze implementatie vindt plaats op je website. Ga eens naar je eigen website toe en vraag je af: is het voor een bezoeker van mijn website direct duidelijk wat mijn merk doet? En hoe mijn merk kan helpen bij het oplossen van dit probleem? Wanneer het antwoord op deze vraag “nee” is, integreer dan jouw verhaal op je website. Leg in één enkele zin uit waar jouw merk om draait, zodat dit gelijk duidelijk is voor een bezoeker van jouw website. Maak het verhaal daarnaast ook bekend bij jouw gehele organisatie. Wanneer alle medewerkers in jouw organisatie weten wat jouw verhaal is, dragen ze dit uit naar klanten, maar ook naar hun eigen familie en vrienden.

Ben je geïnteresseerd in dit onderwerp? Lees dan zeker Building a Storybrand!

Vraag jij je af hoe je jouw merk(verhaal) op kunt stellen met behulp van storytelling? Dan helpen wij je daar natuurlijk ook graag mee verder.