Automation

Marketing automation & content marketing: match made in heaven?

Effecty heeft de afgelopen tijd vol ingezet op marketing automation. En dat is ook niet voor niets, dit is namelijk een van de meest veelbelovende trends binnen digital marketing. Door middel van marketing automation verbeter je je online marketing inspanningen en automatiseer je -zoals de naam al zegt- verschillende delen van het online marketingproces. Dit houdt in dat je een funnel inricht, waarbij bezoekers die gegevens hebben achtergelaten een aantal automatische e-mails ontvangen op basis van hun acties. Het lijkt wellicht op het eerst gezicht niet zo, maar content marketing heeft ontzettend veel binding met marketing automation.

De ideale digitale wereld

De reden van deze sterke verbinding is het feit dat de e-mails waaruit deze funnel bestaat (of de landingspagina waar je op terecht komt vanuit deze e-mail), volledig moeten worden afgestemd op de persoon die deze zaken leest. Dat doe je door middel van sterke content. Een goede marketing automation campagne valt of staat namelijk met goede content! Helaas zien veel mensen dit nog niet in. Dit heeft vaak tot gevolg dat content wel gebruikt wordt om bezoekers naar de site te krijgen, maar de marketing automation tool het vervolgens overneemt, waardoor de content in veel gevallen niet op de juiste manier is afgestemd op deze bezoeker. In een ideale digitale wereld moeten deze teams juist samenwerken, om de bezoeker niet alleen op de site te krijgen maar deze daar ook te houden.

Hoe leg je deze verbinding?

Marketing automation is ideaal wanneer je precies wilt meten hoeveel personen je e-mail hebben geopend, hoeveel personen op die ene link hebben geklikt en wie daadwerkelijk hebben geconverteerd op je website. Deze gegevens zijn ook zeer bruikbaar in jouw content marketing. Maar hoe werkt dit precies?

Stel: je hebt een artikel geschreven over een onderwerp. Dit artikel is meegenomen in een e-mail die verstuurd is met een marketing automation tool (Mautic in ons geval). Uit de statistieken blijkt dat een hoog percentage van de mensen deze blog heeft gelezen en een groot deel van deze mensen zelfs heeft geconverteerd op jouw website. Dan kan de content marketeer besluiten om meer van dit type content te gaan maken. Wanneer blijkt dat alle content van dit type goed scoort, dan kan de content marketeer dus concluderen dat er vaker dit soort content gecreëerd mag worden.

Andere tips voor jouw content

Maar hoe begin je met het creëren van deze content die uiteindelijk leads zal opleveren? Ik geef je graag een aantal tips.

  • Begin met een analyse van je brand story en persona’s.
    Wat kun je hieruit halen, wat nuttig is voor jouw content? Wat staat centraal bij het bedrijf waar je content voor maakt? En wat vinden de persona’s belangrijk? Stem je content hierop af. Maak elke maand content die gericht is op elke persona. Let hierbij wel op dat je het niet te groot maakt, door je op alle persona’s tegelijk te richten. Kies bijvoorbeeld één persona uit, en stem hier je hele blog, whitepaper, video of podcast op af.
  • Maak de juiste content voor elke fase.
    Wil jij de lezer inspireren, kies dan voor informatieve content. Is het doel van je content om jouw tool te verkopen aan de lezer? Maak dan een blog waarin je de problemen van de lezer beschrijft en uitlegt waarom jouw tool perfect is om deze problemen op te lossen.
  • Verspreid je content.
    Het schrijven van goede content die aansluit bij jouw marketing automation strategie is één ding, maar wanneer niemand van het bestaan af weet heb je er eigenlijk niets aan. Daarom is het ontzettend belangrijk om je content te verspreiden via bijvoorbeeld e-mail en social media. Daarnaast raden wij je ook aan om budget vrij te maken voor de verspreiding van je content, om bijvoorbeeld Google Search of Display campagnes uit te zetten.

Combineren dus!

Ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen van de essentie om jouw content en marketing automation op elkaar af te stemmen en ze samen te laten werken. Dit is ontzettend belangrijk om alles uit jouw marketing automation tool te halen en leads te scoren! Heb je nog vragen over hoe je jouw specifieke content nou afstemt met je marketing automation oplossing, dan help ik je hier graag bij!