Knowledge base

Meer inzicht in je doelgroep

5 Praktische manieren om snel meer inzicht te krijgen in je doelgroep

Bij (digital) marketing is het erg belangrijk dat je weet wie je wilt bereiken met je campagnes. Welke mensen zullen behoefte hebben aan wat jij aanbiedt? Als je hier een duidelijk beeld van hebt, dan kun je die specifieke mensen beter tegemoetkomen en persoonlijker aanspreken. De kans op conversie wordt hierdoor groter, waardoor er ook een positief effect op het rendement op je campagnes ontstaat. Maar wat zijn dan precies manieren om snel daadwerkelijk meer inzicht te krijgen in je doelgroep?

 

1. Google Analytics data analyseren

De eerste manier om meer inzicht te krijgen in wie je doelgroep is, is Google Analytics data analyseren. Veel bedrijven met een website zullen al een Google Analytics account hebben, omdat het volledig gratis te gebruiken is en makkelijk te implementeren is. Als hierin voor enkele maanden aan data verzameld is en er op de juiste manier gemeten wordt, dan kun je eigenlijk al direct met je analyse aan de slag.

Het is wel belangrijk om te vermelden dat er ook data aanwezig zal zijn van mensen die niet per se je doelgroep vormen. De kans is namelijk erg klein dat je alleen maar bereikt wie je wil bereiken. Om puur het gedrag van mensen te analyseren die wél je doelgroep vormen, kun je een segment aanmaken voor de websitebezoekers die converteren. Kijk bij deze bezoekers bijvoorbeeld naar:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Locatie
  • Zoekopdrachten
  • Aantal websitebezoeken vóór conversie

 

google-analytics-onderzoek-cro

 

2. Hotjar poll aanmaken

Een andere zeer populaire tool binnen digital marketing is Hotjar. Ook deze tool is gratis en vrij eenvoudig te implementeren, hoewel er een uitgebreidere betaalde variant is. Hotjar wordt vooral gebruikt voor het analyseren van heatmaps en terugkijken van opnames van websitebezoeken. Wat echter nog wel eens over het hoofd gezien wordt, is dat er ook polls mee aangemaakt kunnen worden. Zo’n poll kun je dan op je website tonen (of eventueel op één bepaalde pagina), om direct bij je doelgroep antwoord te krijgen op bepaalde vragen.

Alle vragen zijn mogelijk, wat een voordeel is ten opzichte van bijvoorbeeld Google Analytics gebruiken. In Google Analytics zul je namelijk niet zo snel achterhalen wat er allemaal echt in de gedachten van je websitebezoekers omgaat. Met een poll zal echter wel minder data verzameld worden. Interessante vragen voor een poll kunnen zijn:

  • Met welk doel bezoek je momenteel onze website?
  • Wat zou je ervan kunnen weerhouden om bij ons te bestellen?
  • Wat zou de voornaamste reden voor jou zijn om bij ons te bestellen?

 

poll-inzicht-doelgroep

 

3. Facebook-doelgroepstatistieken bekijken

Ook Facebook kan erg van pas komen om meer inzicht in je doelgroep te krijgen. Binnen dit veelgebruikte medium is Facebook-doelgroepstatistieken, of Facebook Audience Insights, beschikbaar. Daar waar Page Insights inzicht geeft in interactie met je Facebookpagina, geeft Audience Insights statistieken weer over wie je precies momenteel bereikt. Het is bovendien in te zien of zij verschillen van Facebookgebruikers in het algemeen en in welke mate.

Je kunt zo bepaalde trends opmerken bij de mensen die momenteel al aan je Facebookpagina gekoppeld zijn. Zulke trends laten zien wat je huidige doelgroep belangrijk vindt en wat hun gedrag is. Die kennis kun je dan erg goed gebruiken om meer soortgelijke mensen te bereiken met je advertenties. De kans is dan een stuk groter dat die voor gewenst resultaat zorgen dan wanneer je geen gebruik hebt gemaakt van doelgroepstatistieken. Onder andere de volgende informatie is ermee beschikbaar:

  • Burgerlijke staat
  • Opleiding
  • Taal
  • Pagina likes
  • Aankoopgedrag

 

 

4. Reviews lezen

Als je reviews verzamelt over je bedrijf in het algemeen of over de specifieke producten of diensten die je aanbiedt, dan kunnen deze ook een waardevolle bron vormen om een beeld van je doelgroep te krijgen. Reviews worden namelijk normaliter geschreven door diegenen die al geconverteerd hebben. Wat waarderen die mensen vooral aan wat jij aanbiedt en wat kan er misschien nog beter? Veel mensen delen dit soort informatie graag aan anderen, zeker wanneer ze daar iets voor terugkrijgen, zoals een kortingscode.

 

 

5. Veelgestelde vragen bij de klantenservice nagaan

Als laatste is de klantenservice een deel van je bedrijf dat elke dag te maken krijgt met je doelgroep. Misschien vanzelfsprekend, maar zij zullen daardoor goed weten wat voor mensen dit zijn. Het kan zeker geen kwaad om eens bij hen na te gaan welke vragen zij vooral krijgen en wat de mensen die bellen bijvoorbeeld belangrijk vinden.

 

klantenservice-inzicht-doelgroep

 

Heb je nog hulp nodig om meer inzicht in je doelgroep te krijgen of om deze op de juiste manier te bereiken of aan te spreken? Sjoerd helpt je graag verder, dus neem gerust contact met hem op!