SEA

Nieuw: Beeldextensies in Google Ads

Vind jij de Google Ads search advertenties er vaak ook zo saai uitzien? Dit is nu verleden tijd! Door middel van de nieuwe beeldextensies kun je nu een afbeelding aan je advertentie toevoegen.

Wat zijn beeldextensies?

Een beeldextensie is een type extensie die je kunt toevoegen aan de advertenties in Google Ads of Microsoft advertising. Je advertentie valt dan extra op, doordat er een kleine afbeelding bij de advertentie getoond wordt in de zoekresultaten. Het grote voordeel hiervan is dat je meer opvalt in de zoekresultaten. Daarnaast kun je de boodschap door middel van de juiste foto nog extra versterken. In de koppen en beschrijvingen heb je namelijk slechts een aantal tekens om mensen te overtuigen. Met een beeldextensie heb je toch weer een extra middel om mensen te overtuigen om door te klikken naar jouw website.

Hoe werken Beeldextensies?

Beeldextensies kun je heel eenvoudig bij de extensies in Google Ads aanzetten. Dit kan op campagne- of advertentiegroepniveau.

Je kunt kiezen voor de dynamische beeldextensie of de handmatige beeldextensie. Bij die eerste gaat Google zelf op zoek naar afbeeldingen vanuit bijvoorbeeld jouw website of Facebook-pagina. Hierbij heb je dus minder invloed op welke afbeeldingen Google toont. Ons advies is om de afbeeldingen handmatig toe te voegen, aangezien je dan veel meer controle hebt over welke afbeelding er bij welke advertentie getoond wordt. Bij de dynamische variant kan het zijn dat Google bepaalde zaken uit het thema van je website als afbeelding ziet en dit gaat vertonen bij de advertenties. Als je gebruik maakt van beide, hebben de afbeeldingen die je handmatig hebt toegevoegd altijd voorrang op de dynamisch toegevoegde afbeelding.

Een aantal dingen die handig zijn om te weten bij het inzetten van beeldextensies:

  • Je kunt maximaal 20 afbeeldingen uploaden;
  • Vierkante afbeeldingen werken het beste. Hier dien je er minimaal 1 van toe te voegen. Je kunt ook nog extra liggende varianten toevoegen (1,91X1);
  • De minimale bestandsgrootte is 5120 KB;
  • Het kan tot 5 werkdagen duren voordat je beeldextensie is goedgekeurd en vertoond wordt;
  • De afbeelding mag geen tekst of grafische overlay bevatten;
  • De afbeelding mag geen logo bevatten (behalve als het onderdeel is van de foto);
  • De afbeelding mag niet onnodig veel witruimte hebben;
  • Collages zijn niet toegestaan

Beeldextensies goed inzetten

Ons advies is om dus aan de slag te gaan met het zelf toevoegen van beeldextensies. Voeg hierbij minimaal 3 afbeeldingen toe per advertentiegroep of campagne. Op deze manier kan je goed kijken welke het beste werkt en de minst presterende afbeelding na een tijdje vervangen voor een nieuwe. Zo leer je vanzelf welke afbeelding het beste werkt bij jouw advertentie.

Het toevoegen van deze extensie op campagneniveau is natuurlijk een stuk sneller dan op advertentiegroep niveau. Dit is een goede optie als de afbeelding bij alle zoekwoorden past. Je kunt dit dan in de loop van de tijd aanvullen met extra afbeeldingen op advertentiegroepniveau. Bij sommige advertentiegroepen wil je dit meteen doen. Bij het zoekwoord ‘rode stoel kopen’ wil je natuurlijk niet dat er een groene stoel vertoond wordt. Hier kun je er dus voor kiezen om meteen een extensie op advertentiegroepniveau toe te voegen.

 

Aan de slag met beeldextensies?

Wil jij aan de slag met beeldextensies en weet je niet precies hoe je dit aan wilt pakken? Of heb je hier nog vragen over? Neem dan gerust contact met ons op! Wij helpen je graag!