Data & Analytics

“Offline” meetbaarheid met Google Store Visits

Google Store Visits

Het is al een tijdje duidelijk dat online marketing een grote invloed kan hebben op het behalen van offline doelen. Het meten van die invloed is echter nog lastig. Google heeft een poging gedaan door Google Store Visits binnen Google Ads te introduceren. In deze blog zal ik uitleggen wat Store Visits inhoudt, wat er voor nodig is en wat de gevolgen ervan zijn.

Winkelbezoeken zichtbaar maken

Bij veel partijen zal het zo zijn dat er bezoeken aan de fysieke winkel plaatsvinden na online een advertentie gezien te hebben. Met de traditionele manier van conversies meten, kunnen deze niet zichtbaar gemaakt worden. Zonder winkelbezoeken bij te houden, mist er dus soms een groot deel van de data. De zichtbare prestaties van online advertenties kunnen in dit soort gevallen een stuk lager uitvallen dan de daadwerkelijke prestaties.

Met Google Store Visits kunnen bezoeken aan fysieke winkels nu wel bijgehouden worden in Google Ads. Als een gebruiker op een advertentie heeft geklikt en daarna de winkel bezoekt, wordt dit als een winkelbezoek gemeten. Hoe wordt bijgehouden of iemand de winkel bezoekt? Aan de hand van onder andere Wi-Fi, gps en Google Maps navigatiedata. Nog steeds geen écht offline meten dus. Helaas is het momenteel nog niet te meten of er offline een aankoop plaatsvindt, maar misschien komt daar in de toekomst nog wel verandering in.

Wat is er voor nodig?

Er zijn enkele voorwaarden waaraan voldaan moet worden om winkelbezoeken te kunnen gaan meten. Google MyBusiness is hierin cruciaal. Dit dient zo volledig mogelijk ingevuld te worden en geverifieerd te worden door Google. Het MyBusiness account kan dan gekoppeld worden aan Google Ads, waardoor het ook mogelijk wordt om een locatie-extensie in te zetten. Deze extensie implementeren is een extra voorwaarde.

Ook moet de data uit de campagnes in Google Ads representatief zijn. Dit is een wat vage voorwaarde, maar het komt erop neer dat er in ieder geval enkele duizenden advertenties vertoond moeten worden. Verder geeft Google aan dat het een vereiste is dat er meerdere fysieke vestigingen zijn. Als er goed aan alle andere voorwaarden voldaan wordt, dan kan men echter ook in aanmerking komen zonder meerdere vestigingen te hebben.

Wat zijn de gevolgen?

Door winkelbezoeken online meetbaar te maken, komt er meer inzicht in de daadwerkelijke prestaties van advertenties. Bij het optimaliseren van campagnes is er meer data beschikbaar om beslissingen op te baseren. Zo wil je bijvoorbeeld misschien meer gaan bieden voor een zoekwoord dat voor veel winkelbezoeken zorgt. Als dit zoekwoord voor geen andere conversies zorgt, was die bieding niet verhoogd zonder inzicht in winkelbezoeken.

Google heeft in 2014 al een rapport uitgebracht waarin aangegeven wordt dat 50% van de consumenten die een lokale zoekopdracht uitvoeren, binnen een dag een van de fysieke winkels bezoekt. Een lokale zoekopdracht is een zoekopdracht die voor zoekresultaten zorgt die gebaseerd zijn op de locatie van de zoekopdracht. Vooral voor zoekwoorden bij lokale zoekopdrachten wordt optimalisatie dus belangrijk wanneer winkelbezoeken zichtbaar zijn. Daardoor kan er ook een toename in het aantal winkelbezoeken gerealiseerd worden.

Niet voor ieder bedrijf zal Google Store Visits interessant zijn. Als je ondernemer bent, is het goed om na te denken over of je product eenvoudig online aan te schaffen is of niet. Een klein cadeau wordt bijvoorbeeld sneller online gekocht dan een auto of een huis. Wanneer de fysieke winkel vooral bezocht wordt, maar Google Ads wel ingezet wordt, is het zeker goed om met Store Visits aan de slag te gaan.

Twijfel je over of het interessant is voor jouw onderneming? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!

google-store-visits