Knowledge base

Ontdek wat er gaat veranderen aan Google Discover

Discover Google Discover

Google Discover zal de komende tijd wat veranderingen ondergaan. Zo gaan er bijvoorbeeld advertenties in vertoond worden. Ik zal in deze blog verder op de belangrijkste veranderingen ingaan, maar eerst leg ik uit wat Google Discover überhaupt is en wat je eraan hebt. Ben je al nieuwsgierig?

 

Wat is Google Discover?

Google heeft zijn eigen feed voor mobiele telefoons – een persoonlijk overzicht van content in blokken waar je doorheen kunt scrollen. Deze feed is vergelijkbaar met de tijdlijn van Facebook en Twitter en wordt Google Discover genoemd, maar heeft in het verleden al verschillende benamingen gehad. Eerst was het Google Now, later is dit veranderd naar Google Feed.

Aan de hand van je interesses en je locatie krijg je in de feed content voorgeschoteld. Dit kunnen bijvoorbeeld nieuwsberichten, het weer en nieuwe trailers voor films zijn. Je interesses worden bepaald door onder andere je zoekgedrag en je app-activiteit. Met Google Discover blijf je up-to-date over je favoriete onderwerpen, zonder dat je zoekopdrachten hoeft uit te voeren. Dat bespaart weer tijd!

Je komt bij Google Discover terecht door vanaf het thuisscherm van de nieuwere Android-telefoons naar rechts te vegen, als deze optie tenminste aangevinkt staat. De feed wordt verder ook nog weergegeven in de Google-app en in de Google Chrome browser voor mobiel, onder de zoekbalk.

 

Nieuwe advertenties

Tot nu toe werden er in Google Discover geen advertenties vertoond, maar hier gaat later dit jaar verandering in komen. De Google Discover-advertenties zullen echter niet dezelfde advertenties zijn als die je al van Google gewend bent. Ze verschillen hiervan doordat ze geen producten bevatten waar je al op gezocht hebt, maar je proberen te verrassen met nieuwe producten.

In Google Discover kun je dus, aan de hand van je interesses, ook nieuwe producten gaan ontdekken via advertenties. In de advertenties worden producten vertoond waar mensen die op jou lijken (qua geslacht, leeftijd, nationaliteit of woonplaats) veel naar zoeken. Hierdoor worden grote groepen mensen nog doelgerichter bereikt. Ook zullen veel van de advertenties afbeeldingen bevatten, omdat deze meer blijken aan te spreken dan advertenties zonder afbeeldingen.

Deze nieuwe advertenties gaan niet alleen binnen Google Discover vertoond worden. Ook op YouTube en in het reclamevak van Gmail kun je ze tegen gaan komen. Het lijkt erop dat Google erop wil sturen dat adverteren op mobiel nog belangrijker en prominenter wordt. Voor Google Assistant werd onlangs ook al bekend dat er advertenties in vertoond gaan worden. Wil je daar graag meer over weten en over de gevolgen ervan? Lees dan zeker ook mijn vorige blog!

 

Google Search Console rapport

Voor bepaalde partijen is Google Discover erg interessant, omdat zij flink kunnen profiteren van het websiteverkeer dat zij ermee kunnen genereren. Denk bijvoorbeeld aan partijen met een nieuwswebsite. Tot op heden was er echter nog geen goede manier om in te zien hoe mensen jouw website vinden via Google Discover.

Hier komt nu verandering in. Er is namelijk een Discover rapport toegevoegd binnen Google Search Console, de dienst van Google waarmee je gemakkelijk de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten in de gaten kunt houden en op bepaalde punten kunt optimaliseren. Het rapport is er nog niet voor iedereen, want er moet eerst een betekenisvolle zichtbaarheid zijn opgebouwd in Discover. Als je hier al aan voldoet, vind je het rapport binnen Search Console in het linkermenu onder Prestaties en Zoekresultaten.

 

google-discover-veranderingen

 

Met dit rapport wordt het mogelijk om statistieken te bekijken van je prestaties in Google Discover. Om specifiek te zijn, kun je voor Discover zien hoe vaak je site wordt weergegeven, hoeveel verkeer gegenereerd wordt, wat je hoogst presterende content is en of de content anders presteert dan in de traditionele zoekresultaten.

Al met al kan dus geconcludeerd worden dat Discover belangrijker aan het worden is voor Google. Bij sommige partijen kunnen er hierdoor nieuwe kansen ontstaan, bijvoorbeeld door nieuwe advertentiemogelijkheden of door een groter organisch bereik. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!