Case

Recht Direct – UX onderzoek

B2B

Gebruikservaring verbeteren door middel van een UX-onderzoek voor Recht Direct

Recht Direct heeft een platform ontwikkeld waarin ondernemers hun juridische zaken op een laagdrempelige manier op orde kunnen brengen. Vervolgens kwamen zij bij ons met de vraag: “Kunnen jullie de gebruikservaring van dit platform verbeteren?” Daar zeggen wij bij Effecty natuurlijk geen nee tegen! Wij zijn aan de slag gegaan met een UX-onderzoek in ons enige echte UX-lab en dit zorgde voor concrete actiepunten die doorgevoerd kunnen worden om de gebruiksvriendelijkheid van het platform te optimaliseren.

Over Recht Direct

Recht Direct zorgt op een eenvoudige manier dat de Nederlandse ondernemer alle juridische zaken op orde krijgt. Ze laten zien hoe het recht nu echt werkt en geven je inzicht hierin. Doordat zij samenwerken met verschillende advocatenkantoren van kwaliteit, zijn zij de ideale partij tussen het juridische vakgebied en jouw onderneming. Recht Direct heeft een platform ontwikkeld waar jij als ondernemer een abonnement voor kan afnemen. Binnen dit platform kun je zelf met slimme technologie juridische documenten opstellen, juridisch advies opvragen bij een helpdesk en deelnemen aan kennisbijeenkomsten.


Effecty gaat geen enkele uitdaging op het gebied van marketing uit de weg. Als Recht Direct kunnen we ons hierdoor focussen op hetgeen wij goed in zijn. Heeft Effecty de expertise niet in huis, dan hebben ze een breed netwerk om de opdracht alsnog te vervullen.”

Jaap van den Broek, General Manager bij Recht Direct

UX-onderzoek: hoe werkt dat?

Het ontwerpen van een website of platform is meer dan alleen maar design! Het is namelijk ook belangrijk dat alles goed functioneert en dat de gebruiker precies die stappen doorloopt die jij voor ogen had. Tegenwoordig komt UX (-onderzoek) hier steeds meer aan te pas.Met de vraag in ons achterhoofd om de gebruikerservaring van dit platform te verbeteren, zijn wij aan de slag gegaan met een UX-onderzoek. Dit had als doel om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen om uiteindelijk de gebruikservaring van het platform te verbeteren. Tijdens het UX-onderzoek worden er door de proefpersonen een aantal taken uitgevoerd en opgenomen. Zo kunnen wij achteraf zien welke taken er per vraag worden gemaakt en waar de optimalisatiepunten liggen.

Voorbereiding van het UX-onderzoek

Voorafgaand aan de test worden er zogeheten ‘pre-test vragen’ gesteld. Deze demografische antwoorden worden verzameld om de test inzichtelijk te maken. Met de eye-tracker kunnen wij meten hoe iemand zich door de website beweegt en waar iemand naar kijkt terwijl hij of zij een handeling uitvoert. Zodra deze gekalibreerd is kan het UX-onderzoek beginnen.

Aan de slag met het UX-onderzoek!

Het UX-onderzoek gaat van start en de participant krijgt zijn of haar eerste taak. Er worden taken gegeven zoals: registreer een account, zoek het antwoord op een specifieke vraag of doorloop de user onboarding. Zodra een taak is voltooid wordt er gevraagd of er nog knelpunten zijn geweest waar de participant tegenaan is gelopen. Deze worden genoteerd en de volgende taak wordt gegeven en uitgevoerd. Als alle taken zijn doorgelopen, vragen wij na het onderzoek wat de participant ervan vond en of er nog vragen en/óf opmerkingen zijn.

Wat waren de resultaten van het UX-onderzoek?

De testresultaten werden verzameld doordat er bij iedere uitgevoerde taak de websitesessie en eye-tracking is opgenomen. Hierdoor kunnen we achteraf terugkijken wat de participant heeft gedaan op de website en zelfs welke gezichtsuitdrukkingen er op dat moment aanwezig waren. Zo’n eye-tracking opname wordt ook wel ‘gaze replay’ genoemd. De data die uit het UX-onderzoek is gehaald bleek gelukkig erg waardevol. Al deze opnames en informatie uit de survey worden samengevoegd in één document, waarin er gekeken wordt welke resultaten belang hebben bij het verbeteren van de gebruikservaring en welke er uitgevoerd kunnen worden.

Zo kwamen wij er onder andere achter dat bepaalde functies niet duidelijk waren, zoals ‘domeinen’ onder het kopje instellingen. Daarnaast misten participanten functies, zoals het kiezen van een medewerker in de chatfunctie. Ook constateerden ze dat het erg fijn was dat er altijd hulp in beeld was. Zo zijn er niet alleen zaken die verbeterd moeten worden, maar zijn er ook functies bevestigd die al goed werken!

Hoe nu verder met UX-onderzoek?

Tijdens deze periode hebben wij samen met Recht Direct concrete punten kunnen opstellen die aangepast kunnen worden om de gebruiksvriendelijkheid van het platform zo goed mogelijk te maken. Deze punten zijn gebundeld in een adviesdocument. Hierin kan Recht Direct in één oogopslag zien wat er aangepast dient te worden binnen het platform.

De terechte focus van Recht Direct op het gebied van UX binnen het platform zorgt ervoor dat gebruikers het platform beter kunnen gebruiken en dus beter kunnen navigeren.

Ben jij nu razend benieuwd op welk vlak Effecty jou vooruithelpt op het gebied van UX-onderzoek? Neem dan gerust contact op met een van onze digital marketeers.