Knowledge base

Top 5 GRATIS tools voor je zoekwoordenonderzoek

Gratis tools voor jouw zoekwoordenonderzoek

Het kan enorm lastig zijn om de juiste zoekwoorden te vinden en bepalen. De juiste tool daarbij vinden is vaak nog lastiger gezien je door het ruime aanbod aan betaalde en gratis tools door de bomen het bos niet meer kunt zien. Wat als ik jou vertel dat je geen betaalde tools nodig hebt om een goede basis voor je zoekwoordenonderzoek te leggen? Aangezien een goed begin het halve werk is gaan we daar vandaag wat dieper op in.

In dit artikel ga ik je kort maar krachtig laten zien hoe ik door middel van verschillende tools een zoekwoordenonderzoek kan maken zonder er ook maar één cent aan uit te geven.

 

Maar betaalde tools zijn toch beter?

Het is een hele grote misvatting om er maar automatisch vanuit te gaan dat een betaalde tool beter is, of jouw behoefte beter vervult. Zijn ze vaak uitgebreider? Jazeker! Echter wie zegt dat je al die informatie überhaupt nodig hebt laat staan gebruikt. Meer informatie resulteert vaak in veel meer keuzestress, wat zeker bij een zoekwoordenonderzoek niet bevorderend is.

Daarbij gaan met regelmaat mensen ervan uit dat de betaalde tools het werk voor je doen of in ieder geval voor een groot gedeelte werk uit handen nemen. Helaas is ook dat niet het geval. Je zult het klusje nog altijd zelf handmatig moeten klaren.

”Met regelmaat gaan mensen ervan uit dat de betaalde tools het werk voor je doen of in ieder geval voor een groot gedeelte werk uit handen nemen. Dit is niet het geval!”

Pascal Cartigny

Welke tools kun je dan wel gebruiken?

Ik heb een aantal gratis tools voor je geïnventariseerd die jou al een heel eind op weg kunnen helpen.

  1. Google Suggest
  2. Yoast Suggest
  3. Neil Patel: Ubersuggest
  4. Infinite Suggest
  5. AnswerThePublic

Er zijn er natuurlijk nog veel meer, echter met een combinatie van de reeds genoemde tools kom je al ver. Heel ver.

 

Nummer 1: Google Suggest

Dé basis tool die velen vergeten te gebruiken. Het is vrij eenvoudig… je gaat simpelweg naar Google en typt je zoekwoord in zonder op enter te drukken. Google geeft daarbij automatisch enkele suggesties (vandaar de naam Google Suggest). Deze suggesties kun je eenvoudig in je voordeel gebruiken, dit is namelijk een lijstje van populaire zoekwoorden die verwant zijn aan jouw zoekopdracht.

 

 

 

In het bovenstaande voorbeeld gebruik ik het woord ‘zoekwoord’. Zodra we op enter drukken krijgen we Google’s Search Engine Result Page (SERP). Helemaal onderaan die pagina staan nog enkele suggesties van Google die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Vaak vind je hier enkele langere zoekwoorden (long-tail).

Door een combinatie van beide te gebruiken zal Google Suggest je al enkele suggesties bieden op zowel korte (short-tail) als langere zoekwoorden (long-tail), ideaal om een basis te vormen dus.

 

Nummer 2: Yoast Google Suggest Expander

 

 

De goudmijntjes voor menig MKB-er zitten zich echter in de long-tail zoekwoorden. Hoewel er vaak ook minder maandelijkse zoekopdrachten in zitten, bevatten ze ook beduidend minder concurrentie. Waardoor er een stuk eenvoudiger op te scoren valt.

Een handige tool voor long-tail zoekwoorden is Yoast Suggest. We vullen het zoekwoord in bij het vak ‘keyword’, bij ‘Language’ selecteren we ‘Dutch’ en vervolgens klikken we op verstuur. We krijgen vervolgens een lange lijst aan suggesties.

De eerste 9 zullen overeenkomen met Google Suggest en zal vaak geen tot weinig verschil in zitten. Het interessantste gedeelte is echter dat deze tool ook aanvullende suggesties toont per letter van het alfabet. Hier haal je dus mogelijk nog een hele lijst aan aanvullende suggesties uit. Herhaal dit voor meerdere zoekwoorden en je kunt je voorstellen dat jouw zoekwoordenonderzoek zich heel snel uitbreidt.

 

Nummer 3: Neil Patel’s: Ubersuggest

Dit is persoonlijk een van mijn favoriete tools beschikbaar, tevens zullen er verder ook weinig gratis tools zijn die zoveel informatie beschikbaar stellen als Ubersuggest. Je kunt namelijk ontzettend veel informatie vergaren middels deze tool. Waaronder:

  • Domeinoverzicht
  • Top SEO pagina’s
  • Keyword ideeën
  • Content ideeën
  • Backlink gegevens

 

 

Voor menig online marketeer dus een go-to tool als je het mij vraagt. Vandaag zijn we echter enkel geïnteresseerd in het onderdeel betreffende ‘Keyword ideeën’. Als we naar Ubersuggest gaan en het woord ‘zoekwoord’ intypen krijgen we een lijst met suggesties welke zowel short- als long-tail zoekwoorden bevat. Bijkomend voordeel is dat deze tool je ook direct voorziet van de gemiddelde maandelijkse zoekvolumes, cost-per-click, geschatte concurrentie in betaald zoeken (PD) en geschatte concurrentie in organisch zoeken (SD).

Je zou ook nog kunnen switchen naar een lijst met gerelateerde zoekwoorden zoals te zien valt op de bovenstaande screenshot. Deze zou je eventueel kunnen gebruiken om nog wat extra inspiratie op te doen. Echter moet je wel zeer kritisch naar die lijst kijken, de relevantie van de lijst gerelateerde zoekwoorden is af en toe ver te zoeken.

Dat gezegd hebbende is het dus een zeer complete tool met een legio aan mogelijkheden die menig gratis tool jou niet zal bieden.

 

Nummer 4: Infinite Suggest

Infinite Suggest is een tool die letterlijk doet wat de naam suggereert. Eindeloos mogelijke zoektermen toevoegen op basis van reeds gevonden zoekwoorden. Het is in dat opzicht een redelijk platte tool en geeft buiten zoekwoord suggesties ook niet echt meer dan dat. Echter om snel een hele lijst aan mogelijk interessante zoekwoorden te genereren is dit wel een hele fijne tool.

 

 

Ook hier gebruiken we weer het voorbeeld met het woord ‘zoekwoord’. Op de bovenstaande screenshot is te zien dat er initieel 153 suggesties zijn gevonden voor het zoekwoord: ‘zoekwoord’. Voor de resultaten staat de mogelijkheid om deze te weg te halen aldus ‘hide’ en dus niet relevante suggesties eruit te filteren. Mocht je echter een zoekwoord zien dat interessant is kun je de tool de opdracht geven om alternatieve suggesties toe te voegen aan deze lijst op basis van dat zoekwoord door te klikken op ‘fetch suggestions’. Op deze manier genereer je vrij snel en eenvoudig een hele waslijst aan mogelijke zoekwoorden.

 

Nummer 5: AnswerThePublic

Deze is gratis te gebruiken, echter slechts voor 4 maal per dag. Ik wilde hem echter toch benoemen daar het een zeer interessante tool is, mede omdat het daadwerkelijk naar toepassingen van het zoekwoord zoekt. De tool zoekt namelijk uit welke meest gestelde vragen er zijn omtrent jouw ingevoerde zoekwoord en weergeeft deze vervolgens in een overzichtelijke en duidelijke visual. AnswerThePublic is dan ook net een iets uniekere tool qua toepassingen dan authentieke suggestie tools.

 

 

Naast dat het dus kan helpen om net die laatste suggesties te vinden waar je reeds nog niet eerder op gekomen was, geeft het ook direct enkele content ideeën. Middels deze tool vindt je dus vrij eenvoudig enkele vraagstukken die veel gesteld worden en waar jij door middel van content snel op in kan spelen.

Niet zo gratis als alle andere tools, maar wel dusdanig uniek om rekening mee te houden. Mocht je er veel gebruik van willen maken dan bieden ze ook een ‘pro’ pakket waarmee je er ongelimiteerd gebruik van kunt maken.

 

Tot slot

Middels deze tools zou je al een heel eind op weg moeten komen met jouw zoekwoordenonderzoek. Sommige tools zijn iets uitgebreider dan de ander echter vormen ze gezamenlijk een mooie basis om jouw zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Zodra je deze lijst hebt opgesteld sta je logischerwijs weer voor een nieuwe uitdaging: “what’s next?” Daarover vertel ik je graag meer in een ander artikel. Voor nu wens ik je in ieder geval veel succes met het creëren of uitbreiden van jouw zoekwoordenonderzoek.

Logischerwijs zijn er nog een hele waslijst aan tools beschikbaar en ben ik ook erg benieuwd welke tools jullie als prettig ervaren en welke jij zou aanraden en waarom?