UX-onderzoek

Wat is UX-onderzoek?

Wanneer gebruikers een goede ervaring op jouw website hebben, is dit uiteindelijk ook goed voor je conversiepercentage. Deze websitebezoekers zullen minder snel afhaken en kunnen makkelijker de informatie vinden die ze nodig hebben. Ook niet onbelangrijk is dat dit positief is voor je SEO. Het is daarom aan te raden om zoveel mogelijk inzicht te hebben in de gebruikerservaring, oftewel de user experience (UX). Hiervoor is UX-onderzoek erg nuttig.

UX-onderzoek kan in verschillende vormen plaatsvinden. Zowel kwantitatieve data als kwalitatieve data kunnen vele inzichten geven. Afhankelijk van je tijd en budget, zijn bepaalde vormen echter wel of juist niet aan te raden. Het uitvoeren van UX-onderzoek kan bijvoorbeeld in de volgende vormen:

  • Usability testing
  • Eye tracking testing
  • Heatmapping
  • Google Analytics analyse
  • Polling
  • Expert review

 

UX-lab met eye tracking testing

Wij zijn erg uniek in het hebben van een eigen UX-lab. In dit lab kunnen verschillende onderzoeksmethoden makkelijk gecombineerd worden. Usability testing, eye tracking testing en heatmapping zijn bijvoorbeeld tegelijkertijd mogelijk. Op de afbeelding hieronder zie je hoe onze eye tracking device eruitziet. Doordat we letterlijk kunnen zien waar deelnemers aan een UX-onderzoek naar kijken, kunnen we zowel de gebruiksvriendelijkheid van jouw website testen als analyseren waar de aandacht naartoe gaat.

 

Eye tracking testing.

 

Een UX-onderzoek op maat

We bespreken graag met jou wat je specifieke wensen voor een UX-onderzoek zijn. Misschien is heatmapping bijvoorbeeld voor jou wel helemaal niet interessant en wil je juist meer kwalitatieve data hebben door veel vragen te stellen aan deelnemers. Het is ook mogelijk om verschillende varianten van een pagina of een design te testen op UX, in een soort A/B-test. Er wordt dan ‘toetsend’ onderzoek uitgevoerd in plaats van ‘exploratief’ onderzoek.

 

UX-onderzoek.

 

Aanpassingen op basis van inzichten uit een UX-onderzoek zullen vaak makkelijker door te voeren zijn vóór livegang van een website dan bij een website die al lang staat. De gebruiksvriendelijkheid van je website testen en eye tracking testing zijn om die reden ook zeker aan te bevelen bij het ontwikkelen van een nieuwe site. Voor exploratief onderzoek zijn maar vijf deelnemers vereist om het grootste deel van de verbeterpunten te vinden, dus het vinden van de deelnemers moet zeker haalbaar zijn.

 

Output van jouw UX-onderzoek

Na een user experience onderzoek in ons UX-lab, kun je van ons een analyse van de resultaten hieruit en bijbehorend advies verwachten. De resultaten kunnen uit de volgende zaken bestaan:

  • Gaze replays: Schermopnames van bijvoorbeeld het bezoek van elke deelnemer aan je website, waarbij te zien is waar precies naar gekeken is.
  • Spraak: Aan deelnemers kan de instructie gegeven worden om hardop te zeggen waar ze tegenaan lopen en dit kan dan opgenomen worden.
  • Gezichtsuitdrukkingen: Met een webcam kunnen gezichtsuitdrukkingen tijdens een websitebezoek opgenomen worden, om te zien of er op bepaalde momenten bepaalde emoties af te lezen zijn.
  • Heatmaps: Alle fixaties van een deelnemer kunnen samengevoegd worden tot een heatmap, waarop in één oogopslag te zien is waar allemaal naar gekeken is.
  • Statistieken: We kunnen AOI’s (areas of interest) instellen om statistieken te analyseren voor hoe vaak er bijvoorbeeld naar een bepaalde button of afbeelding gekeken is en hoe lang.
  • Antwoorden op vragen: Voor en na elke test kunnen er vragen gesteld worden, om te controleren voor zaken als de leeftijd van deelnemers en om naar een algemene beoordeling van de site of het design te vragen.

 

Eye tracking UX.

 

Neem contact op om meer conversies te gaan genereren

Als je interesse hebt in een UX-onderzoek door Effecty om je conversiepercentage te gaan verhogen, kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Onze UX-specialist vertelt je graag meer over de mogelijkheden en zal alle vragen beantwoorden die je mogelijkerwijs nog hebt.