SEA

Verbeter jouw Google Ads campagnes

12 Tips voor het verbeteren van jouw Google Ads campagnes

Google Ads (voorheen Google Adwords) is een advertentieplatform op één van de grootste zoekmachines: Google. Dagelijks verwerkt Google miljarden zoekopdrachten van mensen. Mensen zijn bijvoorbeeld op zoek naar een product, dienst, of informatie. Met Google Ads kun jij gerichter adverteren op een doelgroep die zoekt wat jij aanbiedt. Google Ads biedt vele mogelijkheden, maar kan nogal uitdagend zijn. Daarom geven wij jou 12 tips om van jouw Google Ads campagnes een succes te maken!

Hoe werkt Google Ads?

Het is belangrijk om een beeld te hebben van hoe Google Ads werkt. Met Google Ads kun jij bieden op diverse zoekwoorden. Hierdoor kunnen jouw advertenties getoond worden bij specifieke zoekopdrachten. Zelden zul je de enige zijn die interesse heeft in een bepaald zoekwoord, je zult dus tegen anderen op moeten bieden om je advertentie te laten zien.

Maar de hoogste bieder zal niet altijd bovenaan de eerste zoekresultatenpagina komen te staan, dat is waar de kwaliteitsscore bij komt kijken.

Kwaliteitsscore

Google kijkt niet alleen naar het hoogste bod, maar ook naar jouw kwaliteitsscores. De kwaliteitsscore wordt bepaald door de relevantie van je advertentie, de ervaring op de landingspagina en de verwachte click-through-rate (CTR; het verwachte percentage vertoningen dat op de advertentie klikt).

Hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe minder jij hoeft te bieden op zoekwoorden om beter te scoren in de zoekresultaten! Daarom is het belangrijk om deze kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te houden. De volgende tips helpen je bij het verbeteren van je kwaliteitsscore en meer.

1. Ken je doelgroep

Creëer een duidelijk beeld van jouw (potentiële) klant. Als het goed is heb je dit al gedaan bij het opzetten van je algemene bedrijfsstrategie. Zo niet, stel het dan niet langer uit! Een duidelijk beeld van de doelgroep helpt je met het maken van beslissingen gedurende het hele proces. Het maakt concreet met welke toon jij je doelgroep aanspreekt in je advertenties en welke zoekwoorden relevant zijn. Een duidelijk beeld schept focus.

2. Weet wat het doel is van jouw Google Ads strategie

Waarvoor wil je Google Ads gaan inzetten? Als je enkel met Google Ads bezig bent omdat anderen het ook doen, kun je beter geld en energie in wat anders stoppen. Wil je alleen meer verkeer op je website of wil je meer conversies creëren? Met een duidelijk doel voor ogen weet je op welke KPI’s je moet gaan focussen. Zonder duidelijk doel kun je niet veel meer dan in het wilde weg schieten. Voorkom dat je geld gaat weggooien.

3. Doe een uitgebreid zoekwoordenonderzoek

Hoe weet je welke zoekwoorden jouw tijd, geld en moeite waard zijn? Vraag je klanten, salesafdeling, klantenservice of probeer je in te leven in wat voor zoekwoorden je klanten zouden gebruiken. Deze zoekwoorden kun je invoeren in de Zoekwoordenplanner van Google Ads. Deze geeft je belangrijke informatie over het zoekvolume achter dit zoekwoord en een indicatie van de kosten per klik die nodig zijn om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Andere tools zoals AnswerThePublic en Google Trends kunnen je meer inspiratie geven voor zoekwoorden. Deze kun je daarna invoeren in de Zoekwoordplanner om meer informatie te verkrijgen.

4. Zorg voor de juiste structuur in je campagnes

Het hanteren van een overzichtelijke structuur helpt je bij het optimaliseren van je campagnes. Aangezien het toegewezen budget bepaald wordt op campagneniveau, is het van belang om aparte campagnes voor aparte doelen te maken. Hiermee heb je niet alleen meer controle over hoeveel geld jij spendeert, maar ook hoe je het spendeert.

Bij het maken van je zoekwoordenonderzoek kun je vergelijkbare zoekwoorden groeperen in diverse categorieën. Groepeer deze zoekwoorden vooral op basis van de zoekintentie die erachter zit. Deze groepen kun je in Google Ads combineren tot advertentiegroepen. Het is belangrijk dat de zoekwoorden in deze advertentiegroepen dezelfde zoekintentie hebben. Daarmee wordt het makkelijker om advertentieteksten en landingspagina’s te maken die op deze groep aansluiten.

5. Gebruik je USP’s en schrijf relevante advertentieteksten

Laat zien wat jou uniek maakt bij het schrijven van jouw advertentieteksten. Hoe onderscheid jij je van de concurrentie? Waarom moeten ze op jouw advertenties klikken en niet op die van de concurrent? Zorg dat deze teksten aansluiten op de zoekwoorden die je gaat koppelen aan deze teksten.

5. Gebruik responsieve advertentieteksten

Wij raden het ten zeerste aan om responsieve advertentieteksten te gebruiken als je dit nog niet doet, want vanaf 1 juli 2022 is het niet meer mogelijk om de ‘standaard’ uitgebreide advertentieteksten te gebruiken. Door het gebruik van responsieve advertentieteksten helpt Google de optimale combinatie van advertentieheadlines en -beschrijvingen te vinden die het beste werkt voor jou.

6. Zorg voor relevante landingspagina’s

Stel je potentiële klanten niet teleur. Het kan het verschil maken tussen een conversie voor jou of de concurrent. Zorg dat de advertenties in Google leiden naar relevante landingspagina’s die aansluiten bij de zoekintenties. Mensen zoeken om iets te vinden, niet om vertrouwen in jouw website en merknaam te verliezen.

Dit geldt niet alleen voor de landingspagina’s overigens. Zorg dat de zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina gericht zijn op één doel en vloeiend in elkaar overlopen voor de beste resultaten.

7. Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Je zult nooit van tevoren in kunnen zien welke zoekopdrachten allemaal zullen matchen met jouw zoekwoorden. Daarmee zullen er waarschijnlijk ook irrelevante zoekopdrachten zijn die zullen matchen met jouw zoekwoorden. Het is zonde van je budget als mensen op jouw website komen, maar niet geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.

Om dit te voorkomen maak je gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Hiermee kun je voorkomen dat bepaalde zoektermen matchen met jouw zoekwoorden en je budget effectiever gebruiken.

8. Maak een advertentieplanning

Als je geen advertentieplanning gebruikt, kan Google Ads te allen tijde jouw advertenties laten zien. Zelfs om 3 uur ’s nachts wanneer de kans klein is dat iemand op zoek is naar de zonnebrillen die jij verkoopt in je webshop. Met een advertentieplanning kun jij aangeven op welk tijdstip en welke dag jij wilt dat Google Ads jouw advertenties laat zien.

9. Maak bodaanpassingen voor apparaten en demografische kenmerken die jouw doelgroep gebruikt

Google Ads kan voor jou inzichtelijk maken welke apparaten gebruikt worden wanneer iemand op jouw advertenties klikt, converteert en meer. Ook kun je zien welke kenmerken deze mensen hebben, zoals leeftijd en gender. Op deze kenmerken en apparaten kun je bodaanpassingen maken. Hiermee kun je sturen op meer (of minder verkeer) wanneer de persoon achter een zoekopdracht voldoet aan bepaalde kenmerken.

10. Gebruik locatie targeting

Google Ads biedt jou de mogelijkheid om het geografische gebied waarin jouw advertenties vertoond wordt te bepalen. Onder de tab ‘Locaties’ kun je kiezen welke gebieden wel of niet inbegrepen zijn bij jouw targetlocatie. Hiermee voorkom je dat budget onnodig verbruikt wordt en stimuleer je een gerichter verbruik van je budget.

11. Gebruik advertentie-extensies

Google Ads biedt de mogelijkheid om extensies te koppelen aan jouw advertenties. Beeldextensies bijvoorbeeld, tonen afbeeldingen van jouw website bij jouw advertenties. Sitelinkextensies tonen interessante links bij je advertentie. Hiermee kun je bijvoorbeeld kortingen promoten.

Naast dat deze extensies relevante informatie kunnen bieden, vallen ze ook meer op. Door het gebruik van extensies zal waarschijnlijk de CTR verhogen.

12. Heb geduld en blijf optimaliseren

Het kan even duren voordat je campagnes lopen zoals jij dat wilt. Dit heeft niet alleen tijd nodig, maar ook geld en moeite. Het is bijna onmogelijk om je campagnes direct na lancering goed te laten presteren. Zowel Google Ads als het zoekgedrag van mensen zal blijven veranderen en het is belangrijk om met deze veranderingen mee te gaan en de campagnes bij te sturen waar nodig.

Google Ads biedt de potentie om meer te halen uit jouw bedrijf. Gebruik onze tips en grijp deze kans! Mocht je alsnog meer hulp nodig hebben met het opzetten of onderhouden van jouw Google Ads campagnes, dan staat Effecty voor je klaar. Neem gerust contact met ons op!