Knowledge base

Een huisstijl Agile uitrollen

Waarom wij onze huisstijl Agile uitrollen?

Zoals jullie misschien de laatste tijd wel gemerkt hebben heeft Effecty stapje voor stapje een nieuwe huisstijl gekregen. De meest oplettende volger kon het als eerste ontdekken op onze Whatsapp profielen, deze werden snel gevolgd door onze overige social-mediakanalen. Bestaande klanten zagen vrij snel hierna ook onze presentatietemplates en e-mailhandtekeningen veranderen. Met de livegang van onze website is weer een volgende grote stap gezet in de uitrol van onze nieuwe huisstijl. Maar toch zijn we nog niet helemaal klaar. Onze rapportages, offertes en Word documenten staan nog op de planning.


Maar je kunt toch niet live als het niet helemaal perfect is? Jawel hoor!

Waarom kiezen wij ervoor om niet in één keer perfect live te gaan met alle wijzigingen? Dit heeft alles te maken met onze filosofie om zo snel en flexibel mogelijk te zijn als organisatie. Jullie zijn waarschijnlijk wel bekend met het Pareto-principe (Ook wel bekend als de 80/20 regel). Onze ervaring bij projecten zoals de livegang van een nieuwe site of huisstijl is dat de laatste 20% van de verbeteringen ontzettend veel tijd en energie opslokken. Terwijl de marketingafdeling achter hun computer volledig gefocust nog weken aan de slag gaat met alle kleine schoonheidsfoutjes vergeten ze dat de huidige site vele malen minder goed is als de 80% van de nieuwe site waar zij nu al aan werken. Of erger nog; de marketeer heeft geweldige plannen bedacht, hier weken aan gewerkt en bij livegang wordt de nieuwe site niet zo positief ontvangen. Helaas heeft het inmiddels zoveel tijd en geld gekost dat hij dan maar moet blijven staan. Er is ook geen ruimte of geld meer voor het verwerken van de feedback van de klant.

Ook merken we dat door de enorme hoeveelheid tijd die in de laatste 20% van een websiteproject gaat zitten vaak een enorme druk op een (marketing)organisatie ontstaat. Hierdoor wordt een website of huisstijl geen dynamisch project waar gedurende jaren steeds een klein beetje aan wordt verbeterd, maar wordt het een project wat je het liefst maar één keer in de 5 jaar op pakt.

Na tientallen, misschien wel honderden, website en huisstijltrajecten te hebben mogen begeleiden weten we dat het zelfs met de voordelen van Agile livegaan voor organisaties of marketeers moeilijk is om deze keuze te maken. Toch adviseren en kiezen wij structureel voor; meer snelheid, hogere wendbaarheid, eerder feedback van gebruikers en het zo snel mogelijk uitrollen van verbeteringen.

We zetten de voordelen van perfect vs. Agile livegaan nog eens op een rijtje.

 

assorted notepads


Voordelen van Agile live gaan.

Er zitten veel voordelen aan Agile live gaan en in onze optiek wegen deze ook op tegen de nadelen.

  • Eerder feedback van klanten en andere stakeholders.
  • Meer ruimte om bij te sturen bij een verkeerde inschatting, zowel in tijd als budget.
  • Grote verbeteringen kunnen sneller doorgevoerd worden en gebruikers kunnen hiervan sneller profiteren.
  • Waarschijnlijk is 80% van je nieuwe huisstijl nu al beter dan je oude huisstijl of site.
  • De druk gaat er een beetje vanaf na livegang, je kunt verbeteringen daarna beter spreiden in je planning.
  • Alle verbeteringen moeten vaak wachten op de traagste verbetering, ga je gewoon live zodra iets af is dan speelt dat niet.
  • Je huisstijl / website blijft zo een dynamisch iets in plaats van een project wat je één keer in de 5 jaar groots aanpakt.
  • Grotere flexibiliteit en meer snelheid in je marketingaanpak.
  • Er is geen of minder sprake van een korte periode rondom de livegang waarin er enorm veel druk op de (marketing)organisatie komt te staan.


Nadelen van Agile live gaan.

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan het Agile live gaan. Misschien zijn in sommige gevallen deze nadelen zo groot dat er alsnog overwogen kan worden om toch eerst alle puntjes op de i te zetten.

  • Het kan dat je tijdelijk een dubbele huisstijl hebt omdat op sommige plekken de oude huisstijl nog te vinden is. In de meeste gevallen valt het de klant niet eens op, maar soms kan dit tot onduidelijkheid leiden.
  • Omdat wij duidelijk van mening zijn dat je website of huisstijl nooit “af” is, is er ook een minder duidelijk “feestmomentje”. Toch zijn wij van mening dat je een nieuwe huisstijl prima kan vieren, bijvoorbeeld door een grote milestone (nieuwe website) te vieren en onder de aandacht te brengen.
  • Tijdelijk staan er mogelijk slordigheidjes en foutjes in de site, dit kan een beetje afbreuk doen aan de “professionaliteit”. Vaak merken wij echter dat dit zelfs bij sites die “perfect” live hadden moeten gaan het geval is.
  • De druk gaat er een beetje af na livegang, misschien blijven sommige foutjes hierdoor wat langer bestaan.
  • Bij vitale functionaliteiten voor je organisatie kun je natuurlijk beter (bijna) perfect live gaan dan volgens de 80/20 regel.

Voor ons wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Wij kiezen er dus ook duidelijk voor om onze nieuwe huisstijl stapje voor stapje uit te rollen. Jullie mogen de komende jaren beetje voor beetje dan ook nog heel wat meer leuke verbeteringen van ons verwachten.

Heb je hierover vragen of zie je dit anders? Wij staan altijd open voor een gesprekje tijdens een kop koffie.