Knowledge base

Wat heb je nu aan Google’s Responsive Search Ads?

Wat heb je nu aan Google’s Responsive Search Ads?

Responsive; een term die al een tijdje bestaat, maar ook in 2019 nog steeds actueel is. Een responsive website, responsive display ads, responsive designs voor je nieuwsbrieven, het kan niet responsive genoeg zijn. En Google gaat vrolijk verder waar we gebleven zijn, want sinds kort hebben ze een nieuw advertentieformat uitgerold, namelijk Responsive Search Ads. Al bevinden deze zich op dit moment nog in de bètafase. Google doet hier een poging de creativiteit van een adverteerder te koppelen aan machine learning. Met deze ingrediënten wil Google ervoor zorgen dat de gebruiker te allen tijde de meest relevante en waardevolle advertentie te zien krijgt voor zijn zoekopdracht. 

 

 

Google doet hier een poging de creativiteit van een adverteerder te koppelen aan machine learning.

Pascal Cartigny

Zoals al aangegeven wil Google middels deze nieuwe advertentieformat een hogere advertentierelevantie realiseren. Een Responsive Search Ad wordt namelijk aangedreven door Google zijn machine learning algoritme. De adverteerder krijgt de mogelijkheid om 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen te maken.

Een Responsive Search Ad wordt namelijk aangedreven door Google zijn machine learning algoritme

Pascal Cartigny

Vervolgens test het machine learning algoritme van Google deze opgegeven koppen en beschrijvingen om te bepalen welke combinaties het beste werken voor een bepaalde zoekopdracht. Je zou in feite kunnen zeggen dat Google hiermee het A/B testen uit handen neemt, maar daarnaast voert Google dit direct uit op een grotere schaal dan enkel een A- en B-variant. Middels de 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen zijn er namelijk legio combinaties te maken. De resultaten uit deze test vormen uiteindelijk de basis voor Google om automatisch te optimaliseren op basis van data. Het machine learning algoritme geeft de advertenties namelijk weer op basis van de best presterende combinaties.

 

Responsive Search Ads heeft 4 grote voordelen:

1. Bespaart tijd

Het A/B testen word je letterlijk uit de hand genomen door Google’s algoritme. Des te meer koppen en beschrijvingen je opgeeft, des te meer het algoritme voor je test.

2. Betere prestaties van advertentiegroepen mogelijk

Met de Responsive Search Ads kun je in verschillende veilingen tegelijk concurreren, dit kan ervoor zorgen dat je meer klikken en conversies ontvangt dan de reguliere expanded text ads.

3. Flexibele advertenties

De Responsive Search Ads worden automatisch aangepast aan de verschillende apparaten.

4. Een groter bereik

Door de grote diversiteit in koppen en beschrijvingen is het voor de advertentie mogelijk om mee te doen aan meerdere veilingen. Ze zullen dus ook de mogelijkheid bevatten om aanzienlijk meer mensen bereiken.

 

Jullie mening

Al met al een zeer interessante ontwikkeling voor zoekmachine adverteren. Ik ben zeer nieuwsgierig naar jouw mening. Wat vinden je van deze ontwikkeling op gebied van machine learning? En vooral: hoe denken je dat dit een toegevoegde waarde kan zijn voor jullie online marketing aanpak?