Zoekwoordenonderzoek Google

Wil jij weten hoe je een knaller van een zoekwoordenonderzoek in Google maakt? Wij leggen graag haarfijn aan je uit.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Allereerst willen we graag stilstaan bij de definitie van een zoekwoordenonderzoek en het doel hiervan. Met een zoekwoordenonderzoek maak je een compleet overzicht van alle zoekwoorden die relevant zijn of betrekking hebben op jouw bedrijf, de markt, jouw product of dienst en de locatie waarbinnen je actief bent.

Het maken van een zoekwoordenonderzoek kun je zien als brainstormen. Daarbij geldt de gouden regel: er bestaan geen foute ideeën of suggesties. Het is veel eenvoudiger om later zoekwoorden te schappen, dan nieuwe zaken toe te voegen nadat gebleken is dat er zoekwoorden missen. Het zoekwoordenonderzoek bestaat uit enkele belangrijke factoren: zoekwoorden, maandelijks zoekvolume, jouw huidige positie binnen Google en de concurrentie per zoekwoord.

Het doel van het zoekwoordenonderzoek is om te ontdekken welke zoekwoorden interessant zijn om in te zetten binnen een SEO, SEA of contentstrategie. Hierbij kijk je naar de eerdergenoemde factoren binnen het zoekwoordenonderzoek. Welke zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume en hebben relatief weinig concurrentie? Dit zijn de pareltjes waar jij je in het begin op wil gaan focussen, aangezien je met relatief weinig inspanningen beter zichtbaar kunt worden op deze zoekwoorden. Naderhand kun je de focus gaan verleggen op zoekwoorden met meer concurrentie.

Mindmap maken

Ik hoor je denken: hoe begin ik aan een zoekwoordenonderzoek? Wij beginnen altijd met het maken van een overzichtelijke mindmap van de website van onze klant. Het doel hiervan is om een compleet overzicht te krijgen van alle categorieën waarvoor zoekwoorden gevonden dienen te worden. Aangezien wij veel actief zijn binnen de Leisure branche zullen we een beknopt voorbeeld geven van een mindmap van een vakantiepark:

  • Camping/vakantiepark
    • Camping
    • Vakantiepark
    • Bungalowpark
  • Overnachten
    • Kampeerplaats
    • Lodge
    • Chalet
    • Bungalow
    • Vakantiehuis
    • Vakantiewoning
    • Kamperen
    • Overnachten
  • Faciliteiten
    • Zwembad
    • Binnenzwembad
    • Buitenzwembad
    • Speeltuin
    • Animatie
    • Fietsverhuur

Zoals je kunt zien, kiezen we algemene categorieën en voegen we daar alle bijbehorende zaken aan toe. Op deze manier weet je zeker dat alle (belangrijke) zaken meegenomen worden in het zoekwoordenonderzoek.

Kies de juiste tools

Zodra de mindmap klaar is kun je aan de slag met het zoeken van de zoekwoorden. Hiervoor zijn meerdere (gratis) tools beschikbaar, waaronder bijvoorbeeld de zoekwoordplanner van Google zelf. Opmerking bij deze tool: er worden steeds minder suggesties gegeven, waardoor het voor kan komen dat je niet zo makkelijk alle zoekwoorden gaat vinden. Om deze reden adviseren wij om altijd meerdere tools te gebruiken:

  • Google zoekwoordenplanner
  • Ubersuggest
  • SEMrush
  • MOZ
Zoekwoord in zoekbalk Google

Google Search Console

Er zijn nog andere manieren om nieuwe zoekwoorden voor jouw bedrijf te vinden. Een belangrijk voorbeeld hiervan is het analyseren van de zoekwoorden waarbij jouw website in de zoekresultaten is getoond. Maak hiervoor gebruik van Google Search Console. Deze koppel je eenvoudig aan Google Analytics, waarna je een uitgebreid overzicht krijgt van alle zoektermen waarop je website binnen Google getoond is. Je krijgt een overzicht van het aantal vertoningen, klikken, de CTR en de gemiddelde positie.

Vanuit deze lijst is het mogelijk om nieuwe zoekwoorden te ontdekken en toe te voegen aan je zoekwoordenonderzoek. Daarnaast heb je met de filtermogelijkheden ook nog de kans om ‘laaghangend fruit’ te plukken. Dit zijn zoekwoorden waarbij je net buiten de eerste pagina valt, maar er evengoed wel veel vertoningen worden behaald. Met relatief kleine inspanningen kun je voor deze zoekwoorden een mooie positie behalen op de eerste pagina.

Zoekwoordenonderzoek

Als je bovenstaande stappen volgt heb jij binnen no-time een gedegen zoekwoordenonderzoek vanuit waar jij je online vindbaarheid en zichtbaarheid mee gaat verbeteren. Heb jij hulp nodig bij het maken van een sterk zoekwoordenonderzoek voor Google? Of heb je nog vragen? Twijfel niet en neem gerust contact met ons op!