Knowledge base

De gastreis ten tijde van ‘de 1,5 meter economie’ – Deel 3

Deel 3: De belevings- en retentiefase

Na het eerste en het tweede deel over de impact van de 1,5 economie op de gastreis, staan we vandaag in deel drie stil bij de laatste twee fasen van de gastreis.

 

Belevingsfase

In de belevingsfase is de gast op de bestemming. Het gaat hierbij om de vakantiebeleving die je nog aan je gast kunt bieden. Binnen deze fase hebben de coronamaatregelen vooralsnog de meeste impact. Veel ondernemers worden inmiddels geconfronteerd met de impact die de 1,5 meter economie kan hebben op de vakantiebeleving van hun gasten. Daarnaast ontstaan er een aantal uitdagingen met betrekking tot de 1,5 meter maatregelen.

 

 

Gedurende de belevingsfase kunnen de volgende uitdagingen ontstaan, inclusief mogelijke oplossingen:

Dosering van activiteiten / rijen voor activiteiten

  • Timeslots; beperk de capaciteit van een activiteit en laat gasten een tijd reserveren zodat je de 1,5 meter kunt bewaken.
  • Wachten; organiseer wachtplekken en besticker de grond voor voldoende afstand. In combinatie met de timeslots zullen erg lange rijen voorkomen worden.
  • Vooraf aanmelden; laat gasten zich aanmelden voor een activiteit.

Beschikbaarheid van activiteiten

  • Meer mini activiteiten; in plaats van een aantal grote activiteiten kun je ook meerdere kleinere activiteiten organiseren. Dit betekent minder capaciteit in één keer, maar wel voldoende aanbod.
  • ‘Do-it-yourself’ activiteiten; organiseer activiteiten die de gast zelf kan ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan een kabouterpad of speurtocht.

Dosering van faciliteiten zoals zwembad en horeca

  • Timeslots; ook hier kunnen timeslots de oplossing zijn om de capaciteit van een faciliteit te reserveren.
  • Gratis ‘ticketshop’; het is mogelijk om mensen tickets (tegen €0,-) te laten ‘kopen’ in een online ticketshop om zo de maximale capaciteit te bewaken.

Inchecken / rijen voor de receptie

  • Online inchecken; laat gasten online inchecken.
  • Fastlane; laat gasten die online zijn ingecheckt via de fastlane sneller sleutels en papieren afhalen.
  • Kentekentoegang; laat gasten naast gastgegevens ook kentekengegevens registreren, om zo de slagboom over te kunnen slaan.
  • Inchecken via mijn omgeving; laat mensen online inchecken via de mijn omgeving.
  • Self-check-in; gasten kunnen zichzelf inchecken bij de receptie door middel van een self-service kiosk.
  • Mobiele check-in; help gasten met inchecken in de wachtrij (middels een tablet of mobiele telefoon) of bij de accommodatie (als ze met het kenteken al zijn doorgereden).

Locatie van activiteiten

  • Activiteiten aan de tent; organiseer leuke activiteiten aan de tent. Bijvoorbeeld een rondreizende clown, goochelaar of animatiekarakter voor de kinderen. Voor de ouders kan dit een mobiele wijnproeverij, bierproeverij of tapasbar zijn.
  • Te reserveren of te huren activiteiten; gasten kunnen bijvoorbeeld spellen, speurtochten, en verkleedkisten reserveren (via app of site) en op een afgesproken plek afhalen.

Techniek

  • Zet de app, website of mobiele site in voor het reserveren en aanmelden voor activiteiten.
  • Communiceer tijden en timeslots via de website, app, narrowcasting en het televisiesysteem. Communiceer dit ook bij de activiteiten zelf zodat gasten niet onnodig en op eigen initiatief in de rij aansluiten zonder ticket of reservering.
  • Laat gasten online eenvoudig ‘do-it-yourself’ activiteiten reserveren of huren.

 

Retentiefase

 

 

De 1,5 meter samenleving biedt ook kansen voor gastloyaliteit. We zien bij veel van onze klanten dat loyale en trouwe gasten mee willen en kunnen denken met de camping. Dit is een kans om deze loyale gast te belonen en de relatie verder te verstevigen.

Mogelijkheden binnen de retentiefase:

Beloon loyale en trouwe gasten
Dit is het moment om een loyaliteitsprogramma in te voeren. Welke gasten zijn trouw, komen vaak terug en denken mee. Beloon die gast met kleine extraatjes zoals bijvoorbeeld;

  • Volgend jaar eerder boeken
  • Gratis plekje uitzoeken
  • Gratis vroeg of laat in/uitchecken
  • Gratis activiteit huren

Een leuke manier om je loyale gasten te belonen. Daarnaast werkt het vaak een nog grotere loyaliteit in de hand.

Laat je gasten meedenken.
Gasten kunnen en willen vaak helpen.

Co-creatie
Bedenk samen met de gast leuke nieuwe activiteiten. Laat gasten concepten of ideeën voor nieuwe activiteiten beoordelen. Dit kan laagdrempelig en snel via social media of nieuwsbrief.

 

 

Handige tips!

Als afsluiting geven we jaar graag nog een paar tips om de communicatie gedurende de hele gastreis zo soepel mogelijk te laten verlopen.

  • Wees pro-actief in communicatie, dit voorkomt verrassingen achteraf.
  • Wees genuanceerd in berichtgeving, zeker als deze een commerciële indruk kan wekken.
  • Reageer zoveel mogelijk en zo snel mogelijk op reacties op social media. Vooral op reacties die tot onduidelijkheid of verkeerde interpretaties van de maatregelen kunnen leiden. Zo houd je de informatie zuiver.
  • Probeer begripvol te blijven in communicatie. Sommige mensen hebben het hele jaar gespaard en/of toegeleefd naar een vakantie.
  • Betrek de gast door ze mee te laten denken aan oplossingen voor het vakantiegevoel op het park. Sta open voor feedback en ideeën.

Mochten je na het lezen van de blog(s) met vragen zitten over de impact op jouw marketing? Neem dan contact gerust contact met ons op!