Data management platform – DMP

Hoe werkt een DMP?

DMP staat voor data management platform. Binnen een DMP beheer je de data van klanten en potentiële klanten en kun je die data gebruiken om bepaalde doelen te bereiken. Het kan je zeker helpen om je online marketing prestaties te verbeteren. Dat kan ook met een CRM systeem, maar zo’n systeem is meer bedoeld voor overzicht dan voor het actief gebruiken van de opgeslagen data voor marketingdoeleinden. Tegenwoordig worden de verschillen tussen DMP’s en CRM systemen echter steeds kleiner.

Een data management platform kan jou op verschillende manieren helpen op online marketing gebied. Met een DMP kunnen bijvoorbeeld automatisch e-mails verstuurd worden en kan je website gepersonaliseerd worden aan de hand van gebruikersgedrag en gebruikerskenmerken. Door iedere gebruiker zo de best mogelijke ervaring  voor hem/haar te geven, neemt het conversiepercentage toe. Het is ook mogelijk om verschillende gebruikers verschillende advertenties op je site te laten zien.

Is een data management platform waardevol voor jou?

Als je al veel verschillende tools gebruikt om data te verzamelen, kan het fijn voor je zijn om al die data te centraliseren op één punt. Dat is precies waar een DMP je ook erg goed bij helpt. Koppel bijvoorbeeld web analytics data uit Google Analytics, e-mailmarketing  data en advertising data met je DMP.

Het platform zoekt dan naar verbanden tussen de verschillende data en doet voorstellen over wat je ermee kunt doen voor online marketing. Hier worden data management platformen steeds slimmer in en ze worden daarom ook steeds populairder. Door een DMP te gebruiken, hoef je zelf minder tijd te steken in het op zoek gaan naar nieuwe inzichten.

Wij helpen je graag vooruit met een DMP

Een DMP kan zeer interessant zijn, maar is niet voor elk bedrijf aan te raden. Door de vele mogelijkheden die een DMP heeft, kan er namelijk een hoog prijskaartje aan hangen. Bovendien moet je momenteel al veel data verzamelen om goed aan personalisatie te kunnen doen en om goede inzichten uit het programma naar voren te krijgen. Wil je weten of een DMP voor jou aan te raden is óf direct ermee aan de slag? Neem dan eens contact met ons op en we helpen je graag verder.