Call tracking

Wat is call tracking?

Bij online marketing geldt: meten is weten. Wij zorgen er daarom voor dat er zoveel mogelijk zaken op de websites van onze klanten inzichtelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan klikken op buttons, inzendingen van formulieren, downloads en aankopen. Statistieken hierover kunnen in een web analytics tool als Google Analytics teruggezien worden. Het is echter lastig om te zien wat er offline gebeurt, bijvoorbeeld wanneer er gebeld wordt. Specifiek voor statistieken over telefoontjes biedt call tracking de oplossing!

Met call tracking kun je er namelijk voor zorgen dat je in je online marketing tools terugziet hoe vaak en hoe lang er gebeld wordt en welke telefoontjes ook echt wat opleveren. Dit is natuurlijk vooral interessant voor bedrijven waarbij (potentiële) klanten veel bellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijven met een wat oudere doelgroep.

Je zult je nu misschien afvragen hoe call tracking überhaupt kan werken. Dit wordt gerealiseerd door middel van doorschakelnummers. Bij gebruik van call tracking zien verschillende gebruikers verschillende telefoonnummers van jouw bedrijf op je site. Uiteindelijk wordt er echter altijd naar hetzelfde nummer gebeld. De verschillende telefoonnummers zorgen ervoor dat websitebezoeken aan telefoontjes te koppelen zijn.

Waarom aan call tracking doen?

Wanneer websitebezoeken aan telefoongesprekken te koppelen zijn, kun je achterhalen wanneer er gebeld wordt en wanneer niet. Als een telefoontje plegen een gewenste actie voor je is, kun je daar dan meer op gaan sturen. Misschien blijken sommige online marketingkanalen bijvoorbeeld voor meer telefoontjes te zorgen dan andere. Je kunt je marketingbudgetten dan beter gaan verdelen en voorkomen dat je geld verkeerd besteedt.

Hoe wij je helpen met call tracking

Voor ons als digital marketing bureau is het ook erg gunstig als onze klanten aan call tracking doen. Hierdoor kunnen wij namelijk laten zien dat bepaalde online marketingkanalen beter presteren dan ze anders zouden denken. Hoe meer gewenste conversie-acties wij inzichtelijk kunnen maken, hoe beter.

Als jij via ons met call tracking aan de slag wil, zullen we echter altijd eerst kritisch onderzoeken of dit wel aan te raden is. Als er amper gebeld wordt door websitebezoekers en/of telefoongesprekken bijna nooit echt tot iets leiden, dan kan call tracking voor kosten zorgen die beter besteed kunnen worden. Toch zal er in veel gevallen wél veel gebeld worden via de website en dan helpen we je maar al te graag met het opstarten van call tracking. Neem in ieder geval gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvende eerste kennismaking!