Heatmapping

Wat is een heatmap?

Wil je inzicht in de muisbewegingen van je websitebezoekers? Dan is een heatmap hét ideale middel daarvoor. Met een heatmap zie je precies waar geklikt wordt op pagina’s, waar vaak met de muis overeen gegaan wordt en hoe ver er gescrold wordt. Laat een tool als Hotjar op je website implementeren en er kan direct data verzameld worden van alle bezoekers, tenzij ze daar bezwaar tegen hebben natuurlijk.

Heatmaps hebben hun benaming gekregen omdat gebieden waar bijvoorbeeld vaak geklikt wordt ‘warmer’ getoond worden dan minder aangeklikte gebieden. Bij weinig klikken is een gebied dan blauw en bij veel klikken rood. Je kunt hierdoor onder andere makkelijk zien welke elementen al goed opvallen en welke elementen nog opvallender gemaakt mogen worden.

Voordelen van een click analyse

Wanneer er voldoende data verzameld is voor een heatmap, kan hier een click analyse op uitgevoerd worden. Daar kunnen veel verbeterkansen voor de user experience en voor conversie-optimalisatie uit gehaald worden. Er zullen altijd elementen zijn waarbij het gewenst is dat ze veel aangeklikt worden, maar waarbij dit nog te weinig gebeurt. Ook kan er juist veel geklikt worden op plekken waar geen actie kan plaatsvinden.

Er kan zo bijvoorbeeld blijken dat het menu niet helemaal optimaal ingericht is. Of misschien zijn buttons niet aantrekkelijk of duidelijk genoeg. Zorg altijd dat de belangrijkste buttons goed contrasteren met het overige kleurgebruik op je website. Gebruik je veel blauw op je site? Maak belangrijke buttons dan dus oranje.

Onze werkwijze als Hotjar specialist

Een click analyse kun je het best laten doen door iemand met ervaring. Er zal namelijk kritisch gekeken moeten worden waar echt verbeterkansen zitten en waar maar weinig uit te halen is. Heb je een Hotjar specialist nodig? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. We kunnen echter ook overweg met andere tools, zoals Microsoft Clarity. In de basis werken deze tools hetzelfde.

Een groot voordeel van een tool als Hotjar is dat je er ook mee aan visitor recording kunt doen. Daarnaast is het mogelijk om er surveys mee te tonen op je website, waarmee je kwalitatieve data direct vanuit je websitebezoekers kunt verzamelen. Allereerst zal een tool echter nog geïmplementeerd moeten worden. Ook dit kunnen wij voor jou oppakken. We stellen dan zo snel mogelijk de heatmaps en dergelijke in, zodat er ook zo snel mogelijk data verzameld wordt. Wil je hier werk van maken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend eerste gesprek.