A/B-testen

Wat is A/B-testen?

A/B-testen is een belangrijk onderdeel van conversie-optimalisatie, maar helaas niet voor alle bedrijven weggelegd. Wanneer je wijzigingen aan je website wil doorvoeren, zorgt A/B-testen voor een check of die wijzigingen goed gaan uitpakken. Bij deze vorm van testen zorg je voor verschillende varianten van een pagina en ga je na welke variant ‘wint’ qua conversiepercentage.

Wanneer een variant een significant hoger conversiepercentage heeft dan een andere versie van de pagina, dan ga je die variant doorvoeren, met de wijzigingen die daarbij zijn toegepast. Meestal is er sprake van één controlevariant (de originele pagina) en één testvariant (de pagina met voorgestelde wijzigingen). Er kunnen echter ook meerdere testvarianten gemaakt worden. Dan wordt vaak gesproken over een A/B/n-test.

Als de gebruikte A/B-testentool correct is ingesteld, krijgt elke websitebezoeker maar één paginavariant te zien. Uiteindelijk moet elke variant door evenveel bezoekers gezien zijn. Om die varianten te laten zien, wordt de daadwerkelijke website trouwens niet aangepast. De A/B-testen tool zorgt als het ware voor een extra ‘laagje’ over je webpagina’s, waardoor die anders getoond kunnen worden.

Waarom zou je A/B-testen?

Mocht je met A/B-testen aan de slag willen én kunnen, dan raden we dit zeker aan. Dit geeft een flinke boost aan je conversie-optimalisatie proces, omdat je veel meer zekerheid hebt dat je de juiste wijzigingen aan je website doorvoert. Voer je wijzigingen door zonder eerst te testen, dan loop je het risico dat dit juist voor een lager conversiepercentage zorgt. A/B-testen kost dan wel geld, het kan je ook veel geld besparen én juist veel geld opleveren.

Heb je nog maar weinig conversies? Dan raden we aan om eerst zoveel mogelijk vanuit best practices te werken. Hoe meer die best practices al onderzocht zijn door anderen, hoe beter. Ook aan de hand van kwantitatieve en kwalitatieve data kun je met meer zekerheid de juiste wijzigingen direct doorvoeren.

Hoe wij voor jou A/B-testen

Er komt veel kijken bij het A/B-testen proces. Voordat je überhaupt kunt testen, zal er namelijk eerst gedegen onderzoek gedaan moeten worden om te bepalen wat het waard is om te testen. Voor deze onderzoeksfase wordt het liefst een ervaren analist ingezet. Het is mooi meegenomen als die analist ook kennis heeft van wat mensen motiveert en wat ze juist frustreert. We kunnen jou op dit gebied goed van dienst zijn. Wil je eens vrijblijvend kennismaken? Neem dan zeker even contact met ons op.