SEO

Wees goed voorbereid op de aankomende Google Page Experience Update

In 2021 zal er weer een nieuwe update plaatsvinden in Google, exclusief voor mobiel: de Page Experience Update. Door de update wordt de gebruikerservaring op je mobiele webpagina’s een belangrijkere directe ranking factor. Als je ervoor zorgt dat deze goed is, zul je hoger getoond worden in de onbetaalde zoekresultaten. Google gaat zelfs testen met het tonen van een label bij de zoekresultaten voor pagina’s met een erg goede gebruikerservaring. Hiermee kun je extra opvallen en dus meer websiteverkeer binnenhalen. Maar hoe bereid je je voor op de Google Page Experience update?

1. Zorg voor een snelle laadtijd

Hierbij moet ik vermelden dat het belangrijker is dat het lijkt alsof de pagina snel laadt dan dat dit daadwerkelijk zo is. Afbeeldingen die niet boven de vouw zichtbaar zijn, hoeven bijvoorbeeld niet geladen te worden voordat de pagina te gebruiken is. Met de volgende tools kun je pagina’s testen op laadtijd en aanbevelingen verkrijgen om deze te optimaliseren:

Laadtijd google page experience update.

2. Voorkom Cumulative Layout Shift

Cumulative Layout Shift, of CLS, komt in essentie neer op een gebrek aan visuele stabiliteit. Je zult vast wel eens meegemaakt hebben dat je op een element op een pagina wil tikken, maar er net op dat moment iets verspringt. Hierdoor tik je per ongeluk op iets anders, wat voor frustratie zorgt. Dit komt de gebruikerservaring niet ten goede.

3. Gebruik HTTPS in plaats van HTTP

HTTP en HTTPS zijn manieren om gegevens te versturen via internet. Bij HTTPS gebeurt dit echter op een versleutelde manier. Dat is veiliger en gebruik ervan wordt daarom door Google ‘beloond’. Of een pagina opgeroepen wordt via HTTPS, is te zien aan de URL en vaak ook aan een slotje bij de URL. Dit zie je bijvoorbeeld op de afbeelding hieronder. Om HTTPS te gebruiken, dient een SSL-certificaat geïmplementeerd te worden. Dit hoeft niet duur te zijn. Voor een implementatie zonder problemen kan het best de webbouwer om hulp gevraagd worden.

HTTPS Google page experience update.

4. Zorg voor veilig browsen

Dit punt zal vrij vanzelfsprekend zijn. Je dient ervoor te zorgen dat je mobiele website geen bedrieglijke of kwaadaardige content bevat, zoals malware. Als websitebezoekers per ongeluk een virus installeren of hun vertrouwelijke gegevens openbaar maken, is dat natuurlijk niet goed voor hun ervaring.

5. Maak je website mobielvriendelijk

Tegenwoordig worden websites in de meeste branches vaker op mobiel bekeken dan op desktop. Bovendien wordt mobile-first indexing de standaard. Lang niet alle websites zijn hier echter al geschikt voor. Als je ervoor zorgt dat dit bij jouw site wel het geval is, zul je een streepje voor hebben ten opzichte van veel van jouw concurrenten. Maak webpagina’s mobielvriendelijk door onder andere de grootte ervan correct aangepast te laten worden op mobiel en door tekst goed leesbaar te houden. In de meeste branches dient je mobiele website het uitgangspunt te zijn en niet de desktopversie.

6. Toon geen intrusive interstitials

Een intrusive interstitial is een advertentie die gelijk als pop-up getoond wordt wanneer je een pagina bezoekt en een groot deel van de daadwerkelijke content blokkeert. Vooral op mobiel is dit een probleem, omdat er minder ruimte beschikbaar is boven de vouw. Als websitebezoeker is zo’n advertentie normaal gesproken niet het eerste dat je wilt zien, vandaar dat het tonen ervan ‘afgestraft’ wordt door Google.

Bonus: Check Google Search Console

Wil je snel checken of jouw website het al goed doet wat betreft de hierboven benoemde punten? Dan geef ik je als bonustip mee om Google Search Console eens te openen. Onder “Optimalisaties” word je in deze tool gewaarschuwd als er verbeteringen op het gebied van de gebruikerservaring mogelijk zijn. Hierbij wordt gelijk getoond voor welke URL’s dit het geval is en wat je eraan kunt doen.

Google Search Console page experience update

Heb je hulp nodig bij het oppakken van deze punten, zodat je goed bent voorbereid op de aankomende Google Page Experience Update? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!