Strategie

Digital events de toekomst?

In deze rare tijden met thuiswerken, minder contact met mensen en het niet doorgaan van veel evenementen en beurzen, denk jij misschien wel eens: wat nu? Een oplossing om toch je klanten te bereiken zijn Digital events. Een Digital event kun je inrichten zoals je zelf wilt. Deze blog zal de mogelijkheden laten zien in verschillende vormen van Digital events.

Webinars

Door corona zijn de verkoopmomenten die je gewend bent een stuk lastiger te realiseren. Je kunt nu niet zomaar meer bij andere partijen op de koffie om je verhaal te doen. Met een Webinar gaat dit dus wel.

Een Webinar kun je al heel gemakkelijk opzetten, zonder hier heel veel tijd in te steken. Heb jij een expert in een bepaald vakgebied in huis, laat deze dan eens wat van zijn expertise delen. Nu denk je misschien, maar waarom zou ik dit gratis doen? Het idee hierachter is om te laten zien dat je bedrijf beschikt over de expertise.

Tijdens zijn Webinar zal de expert een tipje van de sluier oplichten over zijn expertise. Neem bijvoorbeeld CRO en UX-design. Tijdens een sessie van 1 uur kan de expert een presentatie geven die een introductie geeft tot CRO en UX-design. Hier kan bijvoorbeeld kort besproken worden welke kleuren goed werken, hoe je het beste een foto neer kunt zetten en andere zaken Door dit tipje van de sluier op te lichten zullen de kijkers over het onderwerp na gaan denken. Deze kijkers gaan dan ook anders naar hun eigen website kijken, en zien hier misschien dingen die ze niet vinden kloppen of waar ze over twijfelen. En als ze hier dan meer informatie over willen? Dan komen ze naar jou, omdat jij een expert in het vakgebied bent. Op deze manier haal je dus ook al heel makkelijk potentiële klanten binnen.

Wil je dit proces koppelen aan je leadgeneratie, dan kan dit ook heel makkelijk door er een White paper aan te hangen. Dit paper geeft nog eens extra informatie over het onderwerp, en dient gedownload te worden. Jij ziet dan heel snel wie het document download en wie dus extra geïnteresseerd is. Dit kan dan weer door de Sales-afdeling opgepakt worden.

Rond de tafel-gesprek

Baal jij ervan dat die beurs waar jij zo naar uitkeek niet doorgaat? En dan vooral de 3-4 sprekers die een rond de tafel-gesprek zouden houden? Organiseer het dan zelf. Deze variant van een Digital event is erg makkelijk te organiseren, zelfs op TV zie je dit terug.

In feite kan dit gewoon al gedaan worden in een Zoom-call. Je neemt de 3 of 4 sprekers die de rechten krijgen om te praten, en zorgt dat andere mensen als bezoeker/toekijker kunnen aansluiten. Via Zoom kun je dan gewoon het gesprek over de laatste trends laten doorgaan, terwijl er aandachtige kijkers zijn. Een andere manier is om het gesprek op te nemen en dit later via socials en op je eigen website te plaatsen. Op deze manier bereik je ook een grote doelgroep.

Workshop of Training

Geef jij normaal als bedrijf, zoals wij ook doen, trainingen aan klanten over bepaalde onderwerpen? Ook dit hoeft in deze tijd niet stil te liggen. Door middel van schermdelen kun je tegenwoordig nog alles laten zien wat je normaal ook zou doen en kunnen je trainingen dus prima doorgaan.

Ook hier doe je weer een beroep op de expert binnen je bedrijf die de training gaat geven. Deze expert kan een presentatie opstellen, of als het een training voor een tool is door deze tool heen gaan met de klanten. Een goede manier om interactie te creëren is om de klanten aan te moedigen vragen te stellen als ze iets niet begrijpen.

Is het een vervolgtraining in een series van trainingen en wil je echt zorgen voor interactie? Gebruik dan de “1-2-4-all” methode. Deze werkt als volgt:

  • Je start de training/workshop met een vraag of probleemstelling
  • Je laat elke trainee 1 minuut alleen nadenken over de vraag
  • Hierna mogen de trainees in tweetallen enkele minuten over de vraag overleggen
  • Dan laat je dit weer doen alleen in viertallen
  • Hierna delen de viertallen hun ideeën met de groep.

Uiteraard is deze methode ook makkelijk aan te passen aan de groepsgrootte. Op deze manier creëer je dus een interactieve workshop.

De beurs in de pyjama

Zoals je dus ziet, zijn er veel manieren om online toch nog interactie te creëren met je klanten of doelgroep. Zeker gezien de onbekende situatie die de komende tijd nog zal aanhouden kan het nooit kwaad om met deze trend mee te gaan. Buiten dit verwachten wij dat Digital Events in de toekomst standaard onderdeel gaan uitmaken van de marketing van een bedrijf. Zeg nou zelf, als jij vanuit het gemak van thuis met je kopje koffie kunt deelnemen, in plaats van eerst 2 uur te moeten reizen, dan klinkt dat toch wel goed?

Wil je meer weten over digital events of heb je tips nodig?