SEA

Minder controle over je zoektermen in Google Ads

Hoe het nieuwe beleid van Google invloed heeft op jouw campagnes

Voorheen kon je precies zien via welke zoektermen gebruikers op je advertenties in Google Ads hebben geklikt. Google heeft helaas aangekondigd dat niet alle zoektermen meer te zien zullen zijn in het zoektermen rapport. Zoektermen waarvoor geen ‘significante’ data meer is, zullen helaas niet meer getoond worden. Het terugbrengen van de data in de zoektermen doet Google vanwege privacy redenen. Dit zag je ook al eerder in Google Analytics en Google Search Console.

Wat betekent dit voor de campagnes?

Concreet betekent dit dat je niet meer alle zoektermen in kunt zien. Dit maakt het uitsluiten van irrelevante zoektermen moeilijker. Eén klik op een irrelevante zoekterm brengt natuurlijk niet veel kosten met zich mee, maar al die klikken samen kunnen toch een flinke kostenpost zijn.

Daarnaast kun je niet bij alle conversies zien via welke zoektermen mensen op je website zijn gekomen. Is de conversie binnengekomen op een breed zoekwoord, dan is het waardevol om te weten waar de bezoeker precies op gezocht heeft. Als je deze informatie van alle conversies bij elkaar hebt, dan kan dit waardevolle informatie opleveren. Zo kun je namelijk in de toekomst patronen gaan herkennen in deze zoektermen. Zo zie je dat zoektermen rondom een bepaald product veel meer converteren of juist oriënterende zoekwoorden beter converteren dan je had verwacht. Dit is waardevolle informatie voor je optimalisaties.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is christian-wiediger-zhZydTyNMPg-unsplash-1024x683.jpg

Wat kun je doen om de gevolgen zo klein mogelijk te maken?

Natuurlijk zijn er een aantal manieren om ervoor te zorgen dat je ook zonder het zoektermenrapport op zo min mogelijk irrelevante zoektermen gevonden wordt.

  • Minder gebruik maken van brede zoekwoorden.
    Irrelevante zoektermen ontstaan voornamelijk door het gebruik van brede en phrase zoekwoorden. Bij brede zoekwoorden kun je ook getoond worden op synoniemen (Google ziet best veel woorden als synoniem van elkaar) en kunnen er andere woorden voor, achter of tussen staan. Bij phrase zoekwoorden kunnen er andere woorden voor of achter staan. Hierdoor kun je op veel meer zoektermen dan alleen exact jouw zoekterm gevonden worden. Ook de exacte zoekwoorden zijn niet meer exact helaas. Hier worden enkelvoud en meervoud, de woorden in een andere volgorde en hele sterke synoniemen meegenomen.
    Het gebruik van exacte zoekwoorden verkleint wel nog steeds het meest de kans op irrelevante zoektermen. Toch is het goed om meer dan alleen maar exacte zoekwoorden te gebruiken. In een zoekwoordenonderzoek zal je nooit alle relevante zoekwoorden vinden. Door middel van brede zoekwoorden kun je toch op meer zoekwoorden gevonden worden en dus je online zichtbaarheid vergroten. Wij adviseren om gebruik te maken van brede zoekwoorden met broad match modifier. Met een ‘plusteken’ geef je aan dat dit woord zeker in de zoekterm terug moet komen. Hierdoor komen op de brede zoekwoorden met broad match modifier een stuk minder irrelevante zoektermen binnen dan bij brede zoekwoorden.
  • Zoektermen uit voorzorg uitsluiten.
    Voordat je een campagne live zet kun je goed nadenken waar je allemaal op gevonden kunt worden. Vind je het moeilijk om dit zelf te bedenken? Kijk dan eens in de zoekwoordplanner of ga naar Google Autosuggest. Als je in de zoekbalk van Google ‘camping met zwembad’ typt komen er meteen suggesties achter te staan zoals ‘Nederland’, ‘Limburg’, ‘Veluwe’, ‘en glijbanen’.
    Hierbij valt meteen op dat er dus ook veel gezocht wordt op plaatsen. Daarom hebben wij een uitsluitingslijst gemaakt van alle plaatsnamen in Nederland per provincie. Door alle plaatsnamen die niet in de buurt van jouw bedrijf liggen uit te sluiten voorkom je dus bij voorbaat al dat er budget uitgegeven wordt aan irrelevante zoektermen. Zo kun je dit bijvoorbeeld ook doen voor hele oriënterende zoekwoorden. Je kunt woorden als “wat betekent”, “betekenis”, “hoe moet ik” al van tevoren uitsluiten.
    Door uitsluitingszoekwoorden tussen dubbele haakjes te zetten zorg je ervoor dat alle zoektermen waar deze woorden (in dezelfde volgorde) in voor komen niet getriggerd kunnen worden voor jouw campagnes. Je kunt hier dus niet voor gevonden worden. Voor het live zetten van een campagne is het dus slim om van tevoren alvast een lijst te maken met woorden waar je zeker niet op gevonden wilt worden. Deze plaats je dan in een uitsluitingslijst in Google Ads en sluit je uit op alle campagnes.

  • Zoektermen uit voorzorg uitsluiten.
    Voordat je een campagne live zet kun je goed nadenken waar je allemaal op gevonden kunt worden. Vind je het moeilijk om dit zelf te bedenken? Kijk dan eens in de zoekwoordplanner of ga naar Google Autosuggest. Als je in de zoekbalk van Google ‘camping met zwembad’ typt komen er meteen suggesties achter te staan zoals ‘Nederland’, ‘Limburg’, ‘Veluwe’, ‘en glijbanen’.
    Hierbij valt meteen op dat er dus ook veel gezocht wordt op plaatsen. Daarom hebben wij een uitsluitingslijst gemaakt van alle plaatsnamen in Nederland per provincie. Door alle plaatsnamen die niet in de buurt van jouw bedrijf liggen uit te sluiten voorkom je dus bij voorbaat al dat er budget uitgegeven wordt aan irrelevante zoektermen. Zo kun je dit bijvoorbeeld ook doen voor hele oriënterende zoekwoorden. Je kunt woorden als “wat betekent”, “betekenis”, “hoe moet ik” al van tevoren uitsluiten.
    Door uitsluitingszoekwoorden tussen dubbele haakjes te zetten zorg je ervoor dat alle zoektermen waar deze woorden (in dezelfde volgorde) in voor komen niet getriggerd kunnen worden voor jouw campagnes. Je kunt hier dus niet voor gevonden worden. Voor het live zetten van een campagne is het dus slim om van tevoren alvast een lijst te maken met woorden waar je zeker niet op gevonden wilt worden. Deze plaats je dan in een uitsluitingslijst in Google Ads en sluit je uit op alle campagnes.
  • Optimaliseer op significante data.
    Google Ads geeft de data pas weer als deze significant is. Dit geeft aan dat de kans groter is dat je meer zoektermen ziet als je een langere periode selecteert of op campagneniveau kijkt in plaats van op advertentiegroepniveau.
  • De kans vergroten dat je meerdere keren op een zoekterm gevonden wordt.
    Als je heel veel zoekwoorden in een campagne zet, maar geen heel groot budget hebt, is de kans groot dat je wordt beperkt door budget. Hierdoor moet het budget over meer potentiële zoektermen verdeeld worden en heb je dus meer kans op zoektermen waarvoor niet genoeg significante data is. Het is dus goed om kritisch na te denken welke woorden je wel én niet op wil nemen in de campagnes.

Heb jij nog vragen over dit onderwerp? Of wil je aan de slag met Google Ads? Neem dan gerust contact met mij op! Ik help je graag verder!